Kolektivní jednání v automobilce Škoda Auto v Mladé Boleslavi vstoupila do ostřejší fáze. Odbory Škody Auto vypověděly dohodu o flexikontech, tedy směně navíc z pátku na sobotu v Mladé Boleslavi. Přistoupily zároveň na možnost dalšího kola kolektivního vyjednávání ve čtvrtek. V případě krachu ale vypoví odbory také dohody o vícesměnných systémech pracovní doby.
Odbory ve Škodě přitvrzují vyjednávání. Vypověděly dohodu o směně navíc v Mladé Boleslavi
Minulý týden odboráři nepřijali nabídku vedení na růst tarifních mezd o deset procent a vyplacení mimořádné prémie 5000 korun ve mzdě za duben, kterou podle nich firma označila za konečnou nabídku. Podle odborářů ale byla nedostatečná.
Pokud nastane stávka, budou odboráři požadovat růst tarifních mezd o 14 procent, píšou na webu po úterním vyjednávání, kdy firma podle odborů vyjádřila ochotu zaokrouhlit variabilní bonus na 60 tisíc korun. Původně činil bonus lehce přes 57 tisíc korun. Tuto nabídku nepřijali.
Vícesměnný systém zavedla dohoda v lakovně v Mladé Boleslavi a v Kvasinách
V prosinci se automobilka s odbory dohodla na prodloužení dohod o práci ve vícesměnných systémech. Klasický systém práce ve Škodě činí 15 směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému.
Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.
Součástí první části kolektivního vyjednávání byla také dohoda o flexikontech, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Tu nyní odbory vypověděly, a pokud krachnou jednání, budou nejpozději do konce dubna vypovězeny i dohody týkající se lakovny v Mladé Boleslavi a Kvasin.
Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent víc než v roce 2016. Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.
„Odboráři nechtějí dělat o víkendech a chtějí také vyšší nárůsty, které by odpovídaly nárůstu v okolních zemích. Chtějí jednoznačně využít situace, kdy Škodovka nestíhá vyrábět nové automobily,“ podotkl k situaci šéfredaktor Automakers Erich Handl. Podle něho by chtěli také zopakovat loňský úspěch svých slovenských kolegů.