Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění o 34 procent na 1,274 miliardy eur, tedy v přepočtu 32,4 miliardy korun. Tržby stouply o 21 procent na rekordních 16,6 miliardy eur, tedy 421 miliard korun.
Kodiaq pomohl Škodě růst. Zisk automobilky se loni zvýšil o třetinu na 1,3 miliardy eur
Automobilka dodala zákazníkům 1,2 milionu vozů, o 6,6 procenta víc než v roce 2016 a zároveň nejvíc v historii. Investice loni stouply o 34 procent na 733 milionů eur (18,6 miliardy Kč), oznámila firma.
Celkově Škoda loni z prodeje vozů utržila 343 miliard korun, za dodávky komponent v rámci mateřského koncernu Volkswagen získala 34 miliard korun a za prodej dílů a příslušenství 21 miliard korun.
Největší část investic směřovala do produktových investic v souvislosti s náběhem nových modelů a agregátů. Na výzkum a vývoj nových produktů vydala automobilka loni 15,4 miliardy korun, tedy o 5,4 miliardy korun více než v roce 2016.
Rychlejší růst zisku proti tržbám podle člena představenstva pro finance Klause-Dietera Schürmanna souvisí s uvedením SUV modelů, tedy zejména Kodiaqu, a zároveň zlepšením na straně nákladů. Podle něj má za sebou Škoda Auto nejlepší provozní výsledek v historii.
V příštích dvou letech uvede společnost na trh celkem 19 nových vozů, mezi nimi již v roce 2019 sériovou verzi studie crossoveru Škoda Vision X, která měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě.
Celkem uvede pět elektrických modelů. Příští rok by to měl být plug-in hybrid Superb a elektrický Citigo a začne také výroba elektrických komponent pro ostatní koncernové značky. Elektrické SUV Vision E pak přijde v roce 2020.
„Realizujeme největší investiční program v historii podniku. V příštích pěti letech investuje Škoda zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou. Odhodlaně tím pokračujeme v realizaci naší Strategie 2025,“ uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.
Žebříčku deseti nejúspěšnějších trhů vévodila v uplynulém roce opět Čína s růstem o 2,5 procenta na 325 000 prodaných vozů. Za ní následovalo Německo (173 300 vozů), Česká republika (95 000 vozů), Velká Británie (80 100 vozů), Polsko (66 000 vozů), Rusko (62 300 vozů), Francie (27 300 vozů), Turecko (25 000 vozů), Itálie (24 700 vozů) a Rakousko (24 300 vozů).
Odboráři požadují výrazný růst mezd, dohoda zatím není
Do konce března má být na stole nová dohoda vedení automobilky s odboráři, kteří požadují výrazný růst mezd. Vyjednávací týmy se dosud nedohodly na konrétní výši růstu – shoda panuje jen na tom, že dohoda bude připravená do konce měsíce, a tím se podaří odvrátit případnou stávku.
Nabídku na růst mezd firma odborářům předložila v úterý. Tarify by se měly zaměstnancům zvednout o 8,3 procenta a osobní ohodnocení o 0,7 procenta. Mzdy by se zaměstnancům měly zvýšit od 1. dubna. Škodovka také nabízí zaměstnancům mimořádnou dubnovou platbu ve výši 5000 korun nad rámec bonusového systému. Odboráři přitom už na podzim mluvili o dvouciferném růstu mezd.
Nová dohoda má platit na dvanáct měsíců, automobilka původně požadovala platnost dohody na 27 měsíců. Škoda navíc zvýšení platů podmiňovala dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů, tedy zavedením pracovních sobot v závodě v Mladé Boleslavi. Od této podmínky ale nakonec ustoupila, odbory na pracovní soboty nepřistoupily.
Čeští odboráři se se svým původním požadavkem na růst mezd o celkem 18 procent inspirovali na Slovensku. Tamní odboráři vyjednali se slovenským Volkswagenem po šestidenní stávce novou kolektivní smlouvu včetně zvyšování platů pracovníků celkově zhruba o 14 procent během půldruhého roku. Počet zaměstnanců Škody se loni v Česku zvýšil o 11,5 procenta na 31 626 lidí.
Automobilka hodlá investovat i do regionu
Vzhledem k tomu, že odboráři odmítají zavedení pracovních sobot, hledá automobilka jiné možnosti růstu. Před dvěma týdny tak předseda představenstva Maier pro německý ekonomický deník Handelsblatt nevyloučil investici do zcela nového závodu mimo Českou republiku.
Ve středu ale Maier uvedl, že stavět by se mohlo i v Česku. „Ve hře je rozšíření výrobních kapacit v Mladé Boleslavi, znamenalo by to investici přesahující 10 milionů eur,“ prohlásil.
Do poloviny příštího desetiletí chce Škoda podle Maiera ročně vyrábět až dva miliony vozů. Vozy Škoda se v současnosti vyrábějí v 15 výrobních závodech, z toho tři jsou v České republice. Nové kapacity lze podle Maiera získat i v koncernu Volkswagen.
Automobilka ale plánuje investovat i do regionu samotného. Na Mladoboleslavsku hodlá utratit do roku 2020 stovky milionů korun. Prioritou je zvýšení kvality života, veřejných prostor i dopravy.
„Intenzivně jednáme s vládou ČR, lokálními municipalitami a podnikovými Odbory KOVO o sociálních tématech, chceme podporovat i zvýšení atraktivity města a regionu Mladá Boleslav,“ řekl Wojnar.
Investovat by automobilka mohla například do úprav veřejných parků. S vládou jedná vedení firmy také o podpoře dopravní infrastruktury v kraji.