Příslib prezidenta Si: Obnovu Hedvábné stezky podpoří miliardy dolarů

Čínský prezident Si Ťin-pching slíbil celkem 124 miliard dolarů (asi tři biliony korun) na vybudování novodobé Hedvábné stezky – obchodní infrastruktury spojující Čínu s většinou Asie, Evropy a Afriky. Masivní investiční plán oznámil v úvodním projevu dvoudenní pekingské konference, která se strategickému čínskému projektu věnuje.

Hedvábná stezka má navázat na tradici starověké a středověké Hedvábné stezky, kdy síť cest propojovala východní a střední Asii se Středomořím. Čína po ní mimo jiné do muslimského a západního světa vyvážela hedvábí.

Nová Hedvábná stezka by měla zlepšit dopravní propojení mezi Asií, Evropou i Afrikou a tím zlepšit i vzájemnou obchodní a ekonomickou spolupráci. Pro její realizaci bude nutná rozsáhlá obnova infrastruktury v řadě zemí. Má být rozdělena na dvě části, a to na pozemní a námořní koridor. V rámci projektu budou budovány moderní železniční tratě nebo přístavy.

Si hájil systém otevřené ekonomiky

Pro čínského prezidenta tento velkolepý záměr představuje klíčovou iniciativu v oblasti zahraniční politiky a aktuální konference, které se účastní zástupci devětadvaceti zemí včetně českého prezidenta Zemana, ho má představit jako globálního vůdce a zastánce volného obchodu. Hned ve svém úvodním slově ostatně vyzval k opuštění starých modelů založených na rivalitě a diplomatických mocenských hrách.

Peking už v roce 2014 vytvořil fond Hedvábné stezky, aby financoval projekty infrastruktury a poskytl pomoc ve výši 8,7 miliardy dolarů rozvojovým zemím a mezinárodním organizacím, které se budou na projektu postaveném na oživení dávné obchodní cesty podílet.

  • (podle Financial Times)
  • Rychlostní železnice Moskva–Kazaň: Staví ji Čínou vedené konsorcium. Celkové investice do 770 kilometrů dlouhé železnice, která má zkrátit dobu jízdy mezi oběma městy z dvanácti hodin na tři a půl, se odhaduje na sedmnáct miliard dolarů.
  • Středoasijsko-čínský plynovod: Projekt tohoto plynovodu sice časově předchází nové Hedvábné stezce, jde ale o páteřní část infrastruktury propojující Turkmenistán a Čínu. Číňany postavená „roura“ vede z turkmensko-uzbecké hranice do čínské oblasti Jingbian a stála přes sedm miliard dolarů. Uzbekistán, Tádžikistán a Kyrgyzstán podepsaly s Čínou v roce 2013 kontrakt na výstavbu další větve tohoto plynovodu, která by měla umožnit zvýšení vývozu plynu z Turkmenistánu do Číny.
  • Železnice propojující Čínu, Kyrgyzstán a Uzbekistán: Spuštění tohoto projektu se zpozdilo. Zatím je hotová jen část trasy v Uzbekistánu, který už v roce 2015 oznámil, že dokončil 104 ze 129 kilometrů na svém území.
  • Chorgoská brána: Ve městě Chorgos na kazašsko-čínské hranici bylo vybudováno klíčové překladiště nové hedvábné stezky, které začalo fungovat v srpnu 2015. Čínská provincie Jiangsu hodlá do roku 2020 investovat přes 600 milionů dolarů do výstavby logistických a průmyslových zón kolem města.
  • Další projekty: Trans-asijská železnice, železniční spojení Číny s Íránem nebo dálnice z Číny do Pákistánu (která má ale vést přes sporné území Kašmíru).

„Měli bychom vybudovat otevřenou platformu pro spolupráci, která bude podporovat a posilovat otevřenou světovou ekonomiku,“ prohlásil nyní Si a dodal, že Čína hodlá přispět do fondu Hedvábné stezky částkou 14,5 miliardy dolarů. Dvě čínské banky také vytvoří systém půjček v hodnotě 55 miliard dolarů na podporu této iniciativy.

Mimo jiné bude Čína podle prezidentových slov povzbuzovat své finanční instituce, aby rozšířily objem zahraničních obchodů v jüanech - a to na 300 miliard jüanů (asi 43,4 miliardy dolarů). Žádné časové rámce pro nové půjčky, pomoc a fondy ale Si neuvedl.

Zeman přirovnal novou Hedvábnou stezku k Marshallovu plánu

Během úvodního ceremoniálu konference promluvili také ruský prezident Vladimir Putin a turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Českou delegaci v Číně vede Miloš Zeman a i on na summitu vystoupil se svým příspěvkem.

Novou Hedvábnou stezku označil za nejvíce fascinující projekt v novodobých dějinách a ukázku toho, že opravdové přátelství dvou starých civilizací je možné. Projekt rovněž přirovnal k Marshallovu plánu pomoci poválečné Evropě.

Očekávané náklady však podle Zemana budou dvanáctkrát větší, a pokud má být Hedvábná stezka úspěšná, považuje za nutné vyhodnotit možná rizika a nespoléhat se jen na optimistické analýzy: „Musíme dělat vše pro to, abychom se vyhnuli katastrofě, protože jak víte, katastrofy jsou v historii lidstva častým jevem.“

Miloš Zeman na summitu k Hedvábné stezce
Zdroj: Pool/Reuters