Ministr dopravy Dan Ťok hájí spěšné uzavření smluvních dodatků s provozovatelem mýtného systému. Společnosti Kapsch se prodloužila správa českého mýta o tři roky, podle Ťokova vyjádření v otázkách Václava Moravce si ale ministerstvo zároveň rozvázalo ruce k budoucímu otevřenému tendru, k němuž ho zavázala vláda.
Ťok hájí spěšnou smlouvu s Kapschem, prý pomůže mýtný systém odemknout
Dosavadní smlouva na provozování mýtného systému na tuzemských dálnicích končí Kapschi s letošním rokem a vyřešení budoucnosti českého mýta patří mezi dlouhodobé priority ministerstva dopravy. Už když se Dan Ťok před necelými dvěma lety ujímal úřadu, apeloval předseda vlády Bohuslav Sobotka na to, aby se nový mýtný tendr připravil co nejrychleji.
Řešení situace je ale nakonec poněkud odlišné. Ministerstvo dopravy během jediného víkendu v jednacím řízení bez uveřejnění uzavřelo s Kapschem dodatky ke stávající smlouvě, které jeho vládu nad mýtem prodlouží o tři roky, Česku ale přinesou slevu až osmadvacet procent (ročně půl miliardy), umožní zavést vedle mýtných bran i evropské elektronické mýto.
Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Opozice ale vládu kritizuje, že dodavatel nevzešel z transparentní soutěže už nyní. „Považuji za jednoznačné selhání vlády, že během tří let v úřadu nedokázala vypsat standardní otevřené výběrové řízení,“ prohlásil občanský demokrat Jan Skopeček.
Ministr dopravy Dan Ťok ale řešení mýta pomocí spěšně uzavřených dodatků v Otázkách Václava Moravce hájil: „Jdu v kolejích toho, k čemu mě zavázala vláda. Vláda přijala usnesení, že máme neprodleně udělat všechny kroky k tomu, aby byla smlouva uzavřena, a já jsem je udělal. Přípravné kroky skončily v pátek, řízení bylo zahájeno v sobotu ráno a s podepsáním smlouvy se skončilo v neděli večer. Nevidím v tom problém.“
Starostové chtějí, aby si na mýto posvítil šéf žalobců
O opaku je ale přesvědčeno hnutí Starostové a nezávislí, které podalo podnět k antimonopolnímu úřadu, aby plnění dodatků ke smlouvě s Kapschem zamezil. „Ministerstvo dopravy jednoznačně zavinilo stav pochybné časové tísně a veřejnou zakázku dali zcela protiprávně bez plnění zákonných podmínek, a to při vynaložení značných veřejných prostředků 5,27 miliardy korun,“ uvádí se ve starostenském odůvodnění.
Současně s tím se STAN obrátili na nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana s podezřením, že se ministerstvo dopravy dopustilo trestného činu. „Děláme z toho aféru,“ reagoval Ťok. „Petr Gazdík (předseda STAN – pozn. red.) se holedbal tím, že bojuje proti kriminalizaci politiků. A požádá státního zástupce, aby zjistil, jestli mě nemohou poslat do kriminálu. To je věc, která kultivaci politické scény opravdu velmi pomůže.“
„Mám analýzy, že bych se dopustil většího trestného činu, kdyby se mýto nevybíralo,“ dodal s tím, že Starostové svými podněty jen realizují vlastní kampaň před nadcházejícími krajskými a senátními volbami. Fakt, že dodatky ke smlouvě s Kapschem nepodepsal on, ale jeho náměstek, pak vysvětluje tím, že za ně náměstek chtěl převzít odpovědnost – Ťok odmítá, že by se tím chtěl vyhnout případnému postihu.
O mýto by se mělo v budoucnu starat „nové“ ŘSD
Podle Ťoka ve skutečnosti dodatky ke smlouvě celý systém odemykají a vedou k tomu, po čem volá vláda už řadu měsíců: „Máme otevřené dveře k soutěži.“ Součástí dodatků je totiž i možnost předat mýtný systém jinému dodavateli.
Ministerstvo současně připravuje přeměnu Ředitelství silnic a dálnic, aby to bylo ono, kdo bude v budoucnu – a po rakouském vzoru – mýto vybírat. „ŘSD intenzivně připravuje transformaci, buď na státní podnik, nebo státní akciovou společnost. Chci, aby tento materiál šel už ve druhé polovině roku do vlády,“ prohlásil ministr.
„Státní podnik je jednodušší, protože jeho založení je jen otázka podpisu zakládací listiny resortním ministrem,“ doporučil Ťokovi v Moravcově debatě jeho předchůdce v křesle ministra dopravy Antonín Prachař. „Státní akciová společnost je komplikovanější proces, protože do ní vkládáte majetek.“