Krtek: Skokové zdražení jízdného kvůli prohrané arbitráži České dráhy neplánují

20 minut
Krtek: Skokové zdražení jízdného České dráhy neplánují
Zdroj: ČT24

České dráhy (ČD) očekávají, že ještě letos jim na účet přiteče zhruba tři a čtvrt miliardy korun za převod nádraží, které obdrží od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Dalších 1,5 miliardy korun by mohly získat za převod prvních nástupišť. Zatím jde však pouze o odhad, ČD na tento majetek nemají vypracované cenové posudky. Potvrdil to host Otázek Václava Moravce předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Chátrající nádraží jsou jako koule na noze státních Českých drah. Nikdo je neopravuje a dlouhá léta se řeší, komu mají patřit. V prosinci ale z vlády přichází jasné slovo – patnáct stovek nádraží poputuje z majetku drah do majetku Správy železniční dopravní cesty. Jen původní snahu o bezúplatnou transakci nahradil prodej. Ten měl drahám přinést více než šest miliard korun. Po zásahu Bruselu však má obchod mezi dvěma státními firmami hodnotu jen něco přes tři miliardy.

Převod nádraží za zhruba 3,3 miliardy korun schválila začátkem dubna dozorčí rada Českých drah. Nyní ho bude muset posvětit ještě řídící výbor dopravce. Podle předsedy představenstva Českých drah Pavla Krtka se kvůli tomu zřejmě svolá mimořádná schůze ještě v první polovině května. To znamená, že už v červnu by teoreticky dráhy mohly peníze na účtu mít. Nicméně v letošním hospodaření s nimi nepočítají.

„Tady se v minulosti sliboval prodej nádraží a také různé částky a my jsme od roku 2014 věřitelům i akcionářům přestali jakékoliv částky slibovat. V podnikatelském plánu to tedy není, ale pokud to nastane, je to význačný bonus,“ konstatuje Krtek s tím, že doufá, že se tak stane ještě během letošního roku. Peníze by primárně ČD chtěly použít na snížení zadlužení. Například refinancovat dluhopisové programy.

Celkové zadlužení za celou skupinu je asi 33 miliard korun, takže bychom ho o deset procent dokázali snížit. Ale zatím s těmi penězi nepočítáme, ale byl by to bonus.
Pavel Krtek
předseda představenstva společnosti České dráhy (ČD)

Deník E15 ve středu napsal, že manévry s drážními budovami neskončí ani po převodu nádraží do vlastnictví SŽDC, protože Českým drahám zůstanou pořád pozemky, které chce stát získat. Podle Krtka se jedná asi o pět set prvních nástupišť, která nejsou součástí současné transakce s drážními budovami.

„Musíme postupně. Prodáváme výpravní budovy a v další fázi se dořeší těchto pět set prvních nástupišť, protože ony se musí geometricky oddělit. A to je práce na rok, dva za desítky milionů korun a zaměstnáme tím plno geodetických společností v Česku,“ vysvětlil Krtek. Odhaduje, že tím by mohly dráhy získat dalších zhruba 1, 5 miliardy korun. Převod se tak podle něho neuskuteční dříve než za rok.

Dráhy za loňský rok vykázaly výraznou ztrátu, letos by se tak už stát nemělo

České dráhy ohlásily v pátek za loňský rok poměrně výraznou ztrátu ve výši 1,4 miliardy korun. Důvodem jsou zvýšené náklady v podobě nájmů náhradní autobusové dopravy, které si vyžádaly rozsáhlé výluky na železnici a prohraná arbitráž s dodavatelem lokomotiv, společností Škoda Transportation. Té České dráhy na základě prohrané arbitráže musely vyplatit zhruba 1,2 miliardy korun jako doplatek za pozdě odebrané lokomotivy a inflační navýšení.

Ztráty Českých drah
Zdroj: ČT24

„Nepovažuji výsledek za dobrý, ale provozní výsledky jsou lepší o pár set milionů než v roce 2014. Bohužel nás dostihly zděděná témata, jako je arbitráž se Škoda Transportation, kde jsme prohráli 1,2 miliardy korun. Očekávali jsme přitom, že doplatíme půl miliardy, ale ne už to, že budeme zavázání pravomocně doplatit 700 milionů korun inflačního navýšení. A také nás postihly samozřejmě výluky,“ vysvětluje Krtek.

Tři sta milionů korun totiž činily náklady spojené s náhradní dopravou a dvě stě milionů korun pak osobní náklady, jako přesčasy zaměstnanců spojené se zajišťováním náhradních spojů.

Podle Krtka však nemůžou ČD po SŽDC tyto náklady vymáhat, protože zpětně to nelze, jde o státní rozpočtovou organizaci. „Musíme se ponaučit pro rok 2016, kdy doufáme, že to nebude v takovém rozsahu. Pro tento rok to již máme sjednáno a doufáme, že se to podaří udržet,“ konstatuje Krtek. Podle něho je jednak rozsah výluk menší a už jsou také ukončené soutěže, které s tím souvisí, což znamená větší kontrolu ze strany SŽDC.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jízdné skokově kvůli prohrané arbitráži nezdraží

Kvůli nákladům spojeným s platbou Škodovce vloni v listopadu uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), že je možné, že bude nutné zvýšit cenu jízdného na železnici. To ale Krtek odmítl s tím, že dráhy podobné zdražování neplánují.

„Reálné je, že se od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, ceny zvýší o inflaci. Jedna věc je totiž roční inflace procento dvě tři, ale udělat skokové zdražení jízdenek nepřipadá v úvahu,“ uvedl. A ani zde by nehovořil o celoplošném zdražení. „Máme konkurenci, je levnější benzín, diesel, je to i o obchodní politice, nemůžeme automaticky zdražovat,“ dodává Krtek.

Hospodářský výsledek společnosti zatím běží podle něho dle stanovených plánů. Osobní doprava je sice lehce v minusu, zmínil Krtek, protože má úrokové náklady ve výši miliardy korun ročně, celá skupina pak 1,3 miliardy korun, a to díky vysokému zadlužení z minulosti.

„Máme cíl, dostat osobní dopravu na nulu během tří let, tak je to v obchodním modelu, ale nesmí nás dostihnout žádné kauzy z minulosti, jako arbitráž se Škoda Transportation, což je smlouva z roku 2004 a spory začaly v roce 2012 po určitých jednostranných zápočtech pohledávek,“ říká Krtek.

A dodává, že každopádně rozhodčí nález považuje firma za skandální, podobně jako uvedl ministr dopravy Ťok, nicméně musí plnit pravomocná rozhodnutí soudu. „Jsme na burze, máme ratingy investiční agentury, nemůžeme si dovolit neplnit rozsudky soudu. Na druhou stranu jsou tam podány dvě žaloby. Jedna na zrušení celého rozhodčího nálezu, druhá na podjatost jednoho ze tří rozhodců,“ upřesnil Krtek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

EK by mohla brzy představit zmírnění zákazu spalovacích motorů, píše Reuters

Evropská komise by mohla 16. prosince zveřejnit balíček opatření na podporu automobilového průmyslu, uvedla agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Jeho součástí by měla být i mírnější verze plánovaného zákazu spalovacích motorů od roku 2035.
před 2 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 5 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 5 hhodinami

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025
Načítání...