Praha – V registru vozidel jsou stovky tisíc aut, u kterých není jasný majitel. Ten starý auto odhlásil, ale nový už jej na sebe nepřepsal. Takzvané polopřevody ale dneškem končí, od 1. července už musí být všechna auta zapsána, jinak ztratí technické oprávnění pro provoz. Ministerstvo dopravy přišlo s aplikací, kde si lidé mohou ověřit, zda mají své vozidlo správně zaregistrované.
Ze silnic zmizí nepřihlášená auta: Polopřevody dneškem končí
Auta, která nebudou ještě během dneška zaregistrována, budou muset být odstraněna z komunikací, nebo přímo zlikvidována. „Podle údajů ministerstva dopravy to bylo začátkem roku kolem 750 tisíc vozidel, v rámci pražského registru vozidel jsme měli počátkem roku takových 87 tisíc – k dnešnímu ránu to bylo něco málo přes 61 tisíc vozidel,“ dodává Petr Mareček, vedoucí oddělení pražské evidence motorových vozidel. Přihlášení nechali majitelé většinou na poslední chvíli, uvedlo koncem minulého týdne ministerstvo dopravy.
- "Registrace u vozidel se čtyřmi a více koly stojí 800 korun – to je správní poplatek. K tomu ale může přibýt takzvaný ekopoplatek, který je závislý na plnění příslušné emisní normy, a ten může činit 3 tisíce, 5 tisíc nebo 10 tisíc korun," dodává Mareček.
Přestože vozidla od července nesmějí na silnice, jejich majitelé za ně stále budou mít povinnost platit povinné ručení, pokud je fyzicky nezlikvidují. Zároveň s tím budou pojišťovny účastníkům dopravních nehod z tohoto povinného ručení vyplácet škody, které mohou vzniknout provozem těchto vozidel.
Jak uvedl v dubnu ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO), zhruba každé desáté auto v registru vozidel nemá jasného majitele. Pomocí nového portálu, který spustilo ministerstvo dopravy, si ale nyní lidé mohou jednoduše ověřit, jestli mají své vozidlo správně registrované. „Řidič si zadá číslo technického průkazu vozidla a zjistí, jestli jeho auto je v polopřevodu, nebo není,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
Cíl je jasný - udělat v registru pořádek
Kromě aplikace lze ale ověřit vlastnictví vozu také pohledem do malého a velkého technického průkazu. Pokud jméno a adresa souhlasí s jejich vlastním, pak je auto převedené. To potvrzuje i mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Cílem snahy ministerstva je ale podle něho udělat v registru pořádek a zároveň rozptýlit nejasnosti ohledně údajů v technickém průkazu u těch majitelů, kteří si nejsou převodem jisti. Taková situace může nastat zvláště tehdy, pokud si člověk kupuje vozidlo v autobazaru. Těch v tuzemsku funguje zhruba dvanáct set a běžně režimu polopřevodu využívají.
Dnes běžně auto, které vykoupí, změní v registru majitele až poté, kdy si ho zase někdo jiný koupí. Nově však budou muset obchodníci s ojetinami vůz nejdřív přepsat na sebe. Výjimku dostanou na situace, kdy auto prodají do deseti dnů od jeho koupě. Je však pravda, že většinou se auto prodává déle než zmíněných deset dní. Autobazary tak budou muset nově zařizovat i administrativní úkony s převodem spojené. Například evidenční kontrolu nebo ověřovat plnou moc: to vše vyjde na několik stovek korun.