Praha - Ministerstvo životního prostředí souhlasí s vybudováním nové vzletové dráhy na pražské Ruzyni. Letiště ale musí splnit 71 podmínek, mezi kterými je například úplné zastavení provozu na celém letišti od půlnoci do 05:29 či pravidelná kontrola hlukových a emisních hodnot. Vydané stanovisko je jedním z nezbytných podkladů pro správní úřady, které o případné výstavbě rozhodnou.
Letiště Praha získalo kladný posudek na novou dráhu
Ministerstvo posuzovalo záměr vybudovat novou paralelní vzletovou a přistávací dráhu v délce 3550 metrů a související investice na ruzyňském letišti. Od srpna 2005 k tomu obdrželo víc než 3600 vyjádření, připomínek a podnětů z řad dotčených obcí, úřadů, veřejnosti a občanských sdružení. „Stanovisko EIA vydané ministerstvem životního prostředí je vítězstvím okolních dotčených obcí, které uspěly s podmínkou uzavření nejen nové dráhy v nočních hodinách, ale celého letiště po zprovoznění nové dráhy,“ uvedla Marta Machková z tiskového oddělení MŽP.
Nová ranvej vyvolává nevoli u občanských sdružení
„Chybí základní koncepční dokument, který by zhodnotil, kolik potřebujeme a kolik uneseme kapacity. Otázkou je, zda-li novou ranvej vůbec potřebujeme. Stavba s sebou nese zatížení desetitisíců až statisíců lidí,“ říká Jan Holub z Občanského sdružení pro Nebušice.
Výstavbu paralelní dráhy letiště považuje za jednu z klíčových nutností pro jeho další ekonomický rozvoj. Původně se s dokončením počítalo v roce 2010. Termín výstavby odsouvala i zdlouhavá jednání s vlastníkem pozemků pod plánovanou ranvejí - skupinou Penta - a následná administrativní příprava stavby.
Stavba ranveje je běh na dlouhou trať
Vydané stanovisko je jedním z nezbytných odborných podkladů pro následné správní úřady, které poté budou rozhodovat například o vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení. Nejde tedy o rozhodnutí o realizaci záměru, upozornilo MŽP.
Paralelní ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Kapacita dráhového systému by poté měla vzrůst na 72 pohybů za hodinu.