Škoda poprvé vyrobila milion aut za jeden rok

Mladá Boleslav – Bílá fabie, která dnes sjela z montážní linky v hlavním závodě Škody Auto, se stala miliontým vyrobeným vozem značky Škoda. Stalo se tak úplně poprvé, kdy se této automobilce podařilo vyrobit milion aut za jeden rok. A firma plánuje další růst, do roku 2018 chce zvýšit prodej na minimálně 1,5 milionu vozů ročně.

Škoda poprvé vyrobila milion aut za jeden rok (zdroj: ČT24)

„Poprvé ve své 119leté historii dnes Škoda Auto dosáhla magické hranice jednoho milionu vozů vyrobených za jeden rok,“ uvedl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland. Základem růstu produkce a odbytu je podle něj největší modelová nabídka v historii značky.

V roce 2010 se automobilce podařilo výrazně obnovit škálu svých vozů a zároveň rozšířila i některé oblasti podniku, zejména hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi. Od roku 1991, kdy automobilka vyráběla pouze model Favorit, vzrostly dodávky zákazníkům Škody na šestinásobek. Nyní má sedm modelových řad a více než 40 modelových variant.

„Důležitým pilířem růstu bylo v posledních letech etablování značky na nových, zejména mimoevropských trzích. Na počátku 90. let byla česká automobilka ještě jednostranně zaměřena na domácí trh a země střední a východní Evropy. Dnes Škoda prodává své produkty ve více než 100 zemích celého světa,“ uvedla automobilka.

Za čtyři roky by Škoda chtěla vyrobit ještě o půl milionu aut víc. Zda se to podaří, není jisté. Značce se totiž nedaří v Indii a na důležitém ruském trhu je situace kvůli rusko-ukrajinské krizi stále napjatá. V září tam podnik dokonce musel na dva týdny přerušit výrobu.

Podívejte se, v jakých škodovkách jsme jezdili

Už čtyři roky je nejsilnějším trhem Škody Čína, kde vyrábí šest svých modelů. V prvních 11 měsících letošního roku přispěl čínský trh k celkovým prodejům značky zhruba jednou čtvrtinou. Kromě Číny, Ruska a Indie vyrábí Škoda své vozy také na Slovensku, v Kazachstánu a na Ukrajině.

Mladoboleslavská automobilka v prvních devíti měsících letošního roku zvýšila provozní zisk meziročně o tři čtvrtiny na 651 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 18 miliard Kč. Tržby se zvýšily o 19,3 procenta na 8,8 miliardy eur (244 miliard Kč). Vedle zvýšení počtu prodaných aut přispělo ke zlepšení výsledku snížení výrobních nákladů a kombinace dalších efektů. Prvních devět měsíců roku 2013 bylo ovlivněno i náběhem výroby nové generace modelu Octavia, který je nejprodávanější řadou.