Pomoc ze vzduchu. Při hašení pomáhají vaky, které pojmou až tisíc litrů vody

Studio 6: Letecká hasičská služba v době lesních požárů (zdroj: ČT24)

Od začátku požáru v Národním parku České Švýcarsko na místě hasičům pomáhají i vrtulníky a letadla. Na zásahu se podílí i letecká služba Policie ČR a zřejmě dorazí další stroje ze zahraničí. Vrtulníky používají při hašení takzvané bambi vaky, které se umístí na lano pod ně a unesou několik stovek litrů vody. Největší vak, který má letecká služba policie k dispozici, pojme tisíc litrů.

Bambi vak se používá pro hašení rozsáhlých požárů, ať už lesních, polních, nebo v porostu. „Hlavní výhoda bambi vaku je, že v něm můžeme nabrat vodu odkudkoliv, z řeky, z jezera nebo i z velkého koupaliště. Jediné, co k tomu potřebujeme, je hloubka vody aspoň jeden metr,“ líčí náměstek ředitele Letecké služby PČR plukovník Pavel Forst. „Další metoda je pomocí proudnic, kdy nám hasiči udělají plnící místo a nabíráme vodu od hasičských cisteren.“

Zpravidla je bambi vak naložen do vrtulníku a v místě události je nainstalován tak, aby tam bylo možné poskytovat leteckou podporu hasičům na zemi. „Všechny naše bambi vaky jsou aktuálně využívány při mimořádných událostech, jak v Hřensku, tak i třeba v Libavé,“ oznamuje Forst. „Když pomáháme hasičům a policii, létáme jako tříčlenná posádka, to znamená dva piloti a jeden palubní technik-operátor, který právě obsluhuje všechno technicko-taktické vybavení. Nejde jen o bambi vak, ale třeba i o termokamery, světlomety, přenosy obrazů, hrazdy nebo jeřáby,“ přibližuje práci ve vzduchu.

On-line přenos

Požár v Českém Švýcarsku

  • 23:06
    Česká televize

    "Dbáme na to, aby se nasazovaní hasiči pravidelně střídali. Aby hasič podal (dobrý) výkon, musí být v kondici a je třeba, aby měl odpočinek," zdůraznil v Událostech, komentářích šéf českých hasičů Vladimír Vlček.

  • 22:43
    Česká televize

    V pátečních Událostech, komentářích šéf českých hasičů Vladimír Vlček řekl, že ambicí je v příštích dnech moci oznámit, že je požár v Českém Švýcarsku alespoň částečně pod kontrolou. Vlček v tomto ohledu spoléhá na avizované posily, které budou nasazeny od sobotního rána. 

  • 22:20
    Česká televize

    "I poté, co my můžeme mít svoji část uhašenou, tak může nastat situace, že se k nám přenese požár ze saské strany," uvedl v Událostech, komentářích generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR Vladimír Vlček. Situaci se snaží koordinovat s německou stranou. Největší riziko je ale ve východní části zasaženého uzemí, kde je reliéf krajiny velmi komplikovaný.

Taktika shozu se podle něj liší podle místa, kde došlo k požáru. Pilot ale obvykle určí směr náletu směrem k větru a kouři. V případě hašení lesního porostu je pak rychlost letu velice nízká. „Je to z toho důvodu, aby skrz koruny stromů stihla proletět hmota té vody. A nad velikými ložisky požárů vrtulník skoro až úplně zastaví a zůstane viset,“ popisuje náměstek.

Mírnou komplikaci přináší i denní cyklus, tedy když se navečer setmí. „V noci se hašení neprovádí z toho důvodu, že za tmy je daleko obtížnější vodu z vodního prostotu nabírat a ne všechny vrtulníky máme vybavené takzvanou NVG kompatibilitou, tedy uzpůsobením k užití brýlí na noční vidění. Jinak ale v noci běžně provádíme pátrání, dokumentace nebo monitoring,“ osvětlil Forst.