Policie nezahájí trestní řízení proti autorům reportáže o Hamáčkově cestě do Moskvy

Policie nezahájí trestní řízení proti autorům reportáže Seznam Zpráv, která se týkala cesty vicepremiéra Jana Hamáčka (ČSSD) do Moskvy. Informaci, kterou v pátek server zveřejnil,  potvrdil ČTK mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) Jaroslav Ibehej. Uvedl, že policie trestní oznámení šéfa resortu vrnitra v demisi takzvaně uložila. Hamáček se k věci zatím nevyjádřil.

Jan Hamáček
Zdroj: ČTK Autor: Vít Šimánek

Hamáček podal trestní oznámení v květnu, a to na reportéry Janka Kroupu a Kristinu Cirokovou. Podle něj se mohli dopustit trestných činů pomluvy či šíření poplašné zprávy. „Trestní oznámení jsme uložili bez dalšího opatření. Znamená to, že jsme neshledali důvody k zahájení úkonů trestního řízení,“ vysvětlil v pátek mluvčí.

Reportéři v článku tvrdili, že Hamáček chtěl odcestovat začátkem dubna na státní návštěvu do Ruska s plánem vyměnit tajné informace o explozích ve vrbětických muničních skladech za dodávky vakcíny proti covidu Sputnik a za možnost, že by se v Praze uskutečnil summit amerického a ruského prezidenta. Server tvrdí, že ministr o tom hovořil 15. dubna na schůzce, které se zúčastnili velvyslanec v Rusku Vítězslav Pivoňka, šéf Úřadu pro zahraniční styky a informace Marek Šimandl, ředitel Vojenského zpravodajství Jan Beroun, policejní ředitel Jan Švejdar a v závěru také tehdejší nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman.

Šéf resortu vnitra tyto informace ostře popírá. Tvrdí, že cesta do Moskvy měla svůj účel, stejně tak jako načasování jejího následného zrušení. Okolnostmi Hamáčkovy neuskutečněné cesty do Moskvy se NCOZ i nadále zabývá. Ibehej dříve v této souvislosti uvedl, že podezření se týká možného spáchání dvou trestných činů, konkrétně ohrožení utajované informace a zneužití pravomoci úřední osoby. Mluvčí také sdělil, že Hamáčkovou plánovanou cestou se policejní centrála začala zabývat z vlastní iniciativy.

Hamáček na server podal kvůli reportáži i civilní žalobu, kterou se po vydavateli domáhá deseti milionů korun. Šéfredaktor serveru Jiří Kubík už dříve uvedl, že web je připravený prokázat u soudu pravdivost svých zjištění.