Silniční mosty v Česku nepadají, desítky jsou ale v havarijním stavu. Šest i na státních silnicích

Ministerstvo dopravy po tragédii v Janově sice ujišťovalo, že na dálnicích v Česku není žádný most v havarijním stavu, ale na běžných silnicích jich jsou desítky. Ředitelství silnic a dálnic sice nechtělo oficiálně říct, jak je to se státními silnicemi, ale ze starších podkladů vyplývá, že v havarijním stavu bylo sedm mostů – dva v Čechách, pět na Moravě a ve Slezsku. Jeden z nich má čerstvě za sebou rekonstrukci, na dalších opravy probíhají nebo se připravují. Seznam problematických mostů nakonec ČT potvrdil i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Video Události
video

UDÁLOSTI: V Česku je 89 silničních mostů v havarijním stavu

K mostům v havarijním stavu patří malý most na silnici I/6 u Krušovic. Denně přes něj projíždějí tisíce aut na trase z Prahy do Karlových Varů. Most sice již nese stopy oprav, ale jenom na vrchní části. Staré klenby zatím zůstávají. Silničáři se sem ale chtějí ještě vrátit.

Další problematický most je nedaleko – na silnici I/27 u Jesenice-Chotěšova. Další jsou na silnici I/11 v Petrově nad Desnou či I/44 ve Vlachově.  V havarijním stavu byl také most přes potok Lubí na silnici I/23 v Třebíči, kde ale právě skončila oprava.

Opravuje se také nejdelší z mostů v havarijním stavu u Oldřichovic u Třince. Ten je dlouhý 40 metrů, ale není tolik vytížený vzhledem k tomu, že roli mezistátní silnice I/11, která přes něj vede, převzala kapacitní přeložka. Samotný most má vydrolený a značně popraskaný beton. Nesmí na něj vozidla nad 12 tun, ale jeho oprava již začala a měla by skončit v prosinci.

Seznam mostů na silnicích ve vlastnictví státu, které jsou v havarijním stavu, zprvu nechtělo Ředitelství silnic a dálnic potvrdit. „O ty mosty jsme se postarali nebo už jsou v rekonstrukci. Nechceme šířit poplašnou zprávu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Ministr dopravy Dan Ťok jej ale na přímý dotaz ČT potvrdil. Dodal, že úřady nechtěly říct, které mosty jsou problematické, v obavě, „aby se nestaly terčem takzvaných odborníků, kteří tam přijdou a budou před tím mostem vysvětlovat, že tato puklina nebo tohle řešení je tak špatné, že most zítra spadne“.

Většina silničních mostů, které jsou v havarijním stavu, je na silnicích II. a III. třídy, které jsou ve správě krajů. Podle dostupných údajů jich je přes 80, nejvíce v Jihomoravském kraji.

Nejhorší případy mají opravy za sebou. V havarijním stavu byl Hvězdonický i Žďákovský most

ŘSD nechalo v posledních letech opravit několik dalších mostů v havarijním stavu – především ty na dálnicích. Byl to Hvězdonický most na D1 a také mosty na přivaděči k téže dálnici v Ostravě. 

Ostravské mosty se začaly hýbat jen asi pět let po svém otevření. Náspy na obou stranách při kontaktu s vodou bobtnaly a most začaly svírat jako do svěráku. O náhradu škody se stát soudí se stavební firmou.

Léta byl velmi bolavým místem sítě silnic I. třídy v Česku Žďákovský most. Unikátní oblouk nad orlickou přehradou byl v havarijním stavu a nesměly na něj kamiony. Oprava trvala velmi dlouho, její přípravu narušil nedostatek peněz i problémy s výběrem dodavatele. Od roku 2016 je ale most opět k dispozici i nákladní dopravě.