V Česku jsou tisíce problematických mostů, na opravy chybějí peníze i lidé

Málokoho při usednutí do auta napadne, že mezi nebezpečími, která na něj na cestě číhají, patří i mosty. Na rozdíl od rozespalých řidičů přejíždějících do protisměru nebo stromořadí vyrůstajícího hned vedle vozovky nelze řadu mostů při jízdě ani postřehnout, ale ve špatném, nebo dokonce havarijním stavu jsou jich tisíce. Oprava všech by dohromady stála zhruba sedmadvacet miliard korun.

Trojská lávka a Libeňský most byly v posledních měsících ve středu zájmu. Lávka bez varování spadla, most, který je vzdálen jen několik kilometrů proti proudu, Praha v zimě na několik týdnů uzavřela kvůli havarijní opravě v obavách, že by jinak také spadl, a nyní se politici i veřejnost přou o jeho budoucnosti. Je to ale jen špička ledovce. V havarijním stavu jsou v Česku desítky mostů a větší opravu jich potřebují tisíce.

obrázek
Zdroj: ČT24

Ze studie, kterou připravili Tomáš Rotter, Miroslav Teichman a Jan Volek, vyplývá, že z více než sedmnácti tisíc mostů, které jsou na dálnicích, státních silnicích a krajských komunikacích II. a III. třídy, bylo v minulém roce asi tři tisíce při prohlídkách zařazeno do páté až sedmé stavební kategorie – to značí, že jsou ve špatném, velmi špatném nebo havarijním stavu. Je problematické vyčíslit počet rozbitých mostů, které patří obcím. Jen v Praze, Brně, Plzni a Karlových Varech jich však je více než dvě stovky z celkových 1095.

Chybějí peníze, ale i stavbaři

Ne všechny mosty v havarijním stavu ovšem čeká oprava. Příkladem může být starý most přes potok na silnici I/44 ve Vlachově, kterou však nahradila přeložka, takže silničáře již nemusí znepokojovat. Takové „řešení“ je však možné pouze u zlomku zanedbaných mostů, většinu musí jejich vlastníci – tedy stát, kraje, u mostů, přes které vedou místní komunikace, pak obce – opravit, pokud nechtějí, aby následovaly osud Trojské lávky a jednoho dne se zřítily i s auty nebo chodci.

Správce musí udělat nějaké opatření, aby nedošlo k totální havárii. Buď omezí výrazně zatížení – třeba až na 20 procent – nebo most podepře.
Tomáš Rotter
spoluautor studie z ČVUT

Autoři studie uvádějí, že „hlavním důvodem současného neuspokojivého stavu byl dlouhodobý nedostatek finančních prostředků na údržbu a opravy mostů“. Konkrétně vyčíslili, že by na opravy státních a krajských přemostění v páté až sedmé kategorii bylo potřeba necelých sedmadvacet miliard korun, z toho třináct miliard do mostů na silnicích II. a III. třídy (to znamená těch krajských).

image_637218
Zdroj: ČT24

Obecně pak stav mnoha silničních mostů, zejména těch na menších silnicích, souvisí s dlouhodobým zanedbáváním údržby, jejich stářím, ale i tím, že se na mosty postupně přidávaly další vrstvy vozovky, čím se zvýšilo jejich zatížení. K situaci přispívají i omezené kapacity stavebních firem a nedostatek pracovníků.

Cesta ven nebude snadná a rychlá, ale možná je. To ukazuje příklad železnice, kde se v posledních dvou desetiletích podařilo situaci zásadně zlepšit. Na konci 90. let bylo přes 700 železničních mostů v nejhorším stavebním stavu 3 (na železnici se používá jiná metodika hodnocení), loni jich byla zhruba polovina – 361.

I když havarijní mosty nespadnou, život komplikují

Experti ubezpečují, že ani špatný stav stovek mostů a havarijní stav několika desítek z nich neznamená, že budou nyní ve velkém padat. „Havárie Trojské lávky v prosinci roku 2017 byla zcela výjimečnou událostí. Byla to první havárie mostu za provozu v České republice od druhé světové války,“ uvedli autoři studie s tím, že „pravděpodobnost vzniku další totální havárie železničního mostu nebo mostu pozemní komunikace v České republice je velmi malá“. Může však dojít k závadám dílčích částí mostů, po kterých bude most nepoužitelný nebo hůře použitelný.

4 minuty
UDÁLOSTI: Opravit mosty, které jsou v nejhorším stavu, by přišlo téměř na 27 miliard
Zdroj: ČT24

Běžným opatřením ostatně bývá omezení nosnosti mostů, jejichž stav se výrazně zhoršil. Donedávna byl příznačným tuzemským příkladem trápení s mosty Žďákovský most přes Orlickou přehradu.

Ačkoliv leží na státní silnici, jeho stav se postupně zhoršil natolik, že na něj od roku 2010 nesměla nákladní doprava, takže kamiony z Plzně do Tábora musely jinudy. Tím se ovšem zatěžovaly zase jiné silnice a mosty, a rychleji chátraly i ony. Oprava Žďákovského mostu skončila až loni, tedy po sedmi letech.

 Mosty na silnicích I. tříd   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Blíží se konec podpory Windows 10. Co to znamená pro uživatele?

Oficiální podpora operačního systému Microsoft Windows 10 skončí 14. října 2025. Systém tak nebude od firmy dostávat aktualizace nebo bezpečnostní záplaty. To může přinést komplikace či bezpečnostní rizika. Web ČT24 přináší odpovědi na základní otázky spojené s koncem podpory Windows 10.
18:28Aktualizovánopřed 18 mminutami

Do sněmovních voleb se dle ČTK přihlásilo 28 uskupení

Do sněmovních voleb se letos podle informací ČTK přihlásilo celkem 28 uskupení, původní informace hovořily o 27 uskupeních. Karlovarský a Ústecký kraj zatím ČT neposkytly potřebné údaje. Uskupení je dle ČTK o šest více než při minulých volbách před čtyřmi lety. Tehdy dodalo kandidátní listiny 22 stran, hnutí nebo jejich koalic. Lhůta pro nominace skončila v úterý v 16 hodin. Volby se uskuteční 3. a 4. října.
12:16Aktualizovánopřed 44 mminutami

Hlavní líčení v kauze Dozimetr bude v září. Obvodní soud jej opět posunul

Obvodní soud pro Prahu 9 znovu posunul projednávání rozsáhlého případu korupce při zadávání zakázek pražského dopravního podniku (DPP). Hlavní líčení začne v druhé polovině září. Uvedla to mluvčí soudu Barbora Chlostová. Počátkem července soud předpokládal, že hlavní líčení začne v srpnu. Důvodem dalšího posunutí termínu je, že spisový materiál je nyní na Vrchním soudu v Praze, který musí ještě rozhodnout o stížnosti proti usnesení ohledně podjatosti jednoho z členů odvolacího senátu, vysvětlila mluvčí.
před 5 hhodinami

V bitcoinové kauze začne kontrola státního zastupitelství

Nejvyšší státní zastupitelství (NSZ) provede kontrolu nad výkonem dozoru státního zástupce Vrchního státního zastupitelství v Olomouci (VSZ) poté, co obdrželo podnět od ministryně spravedlnosti Evy Decroix (ODS). Úřad podle ní od vrchního státního zástupce Radima Dragouna nedostává adekvátní odpovědi v takzvané bitcoinové kauze. Dragoun ale výtky ministryně odmítá. VSZ v Olomouci na její žádosti podle něho odpovědělo obratem a v rozsahu odpovídajícímu stadiu trestního řízení.
12:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Muže, který v Praze podpálil autobusy, obvinili ze žhářství i v Polsku

Až doživotí hrozí sedmadvacetiletému Kolumbijci, který podle polské kontrarozvědky ABW na pokyn ruské tajné služby podpálil loni v květnu dva polské sklady se stavebninami. Muž, obviněný v Polsku z teroristického činu, si nyní odpykává trest v Česku; v červnu ho pražský soud poslal na osm let do vězení za žhářský útok na pražský dopravní podnik. Mluvčí polského ministerstva vnitra Jacek Dobrzyński zdůraznil, že Kolumbijec stane i před polským soudem, napsal server Wirtualna Polska.
před 6 hhodinami

Policie našla ráno na pražském Albertově dvě těla

Na pražském Albertově našla v úterý ráno policie dvě těla. Příčinu a okolnosti úmrtí muže a ženy budou kriminalisté teprve zjišťovat, podle předběžných zjištění ale nebyli zavražděni, řekl mluvčí pražské policie Jan Rybanský.
před 9 hhodinami

Rakousko je připraveno jednat o vstupu do NATO. Občané si ale cení neutrality

Rakouská ministryně zahraničí Beate Meinlová-Reisingerová je připravena jednat o možnosti vstupu své země do NATO, řekla v rozhovoru pro německý list Die Welt. Připustila ale, že v parlamentu ani ve společnosti není pro tento krok většinová podpora. Podle analytičky z Institutu mezinárodních studíí FSV UK Zuzany Lizcové sice není vstup země do NATO aktuálním tématem, v posledních letech se ale vedou debaty, zda by Rakousko nemělo svůj postoj přehodnotit.
před 11 hhodinami

O Prague Pride debatovali Foldyna a Šebelová

Už 15. ročník festivalu Prague Pride začal v hlavním městě, letos s ústředním tématem Kde domov můj? Nejočekávanější událostí je sobotní průvod hrdosti, akcí se ale uskuteční přes 180. O podpoře LGBTQ+, poslání Prague Pride nebo přístupu k němu v Maďarsku v Událostech, komentářích diskutovali poslanci Jaroslav Foldyna (SPD) a Michaela Šebelová (STAN). Debatu moderoval Daniel Takáč.
před 11 hhodinami
Načítání...