Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) kritizoval vysoké náklady na nové brněnské železniční nádraží. V obou variantách, které se zvažují, totiž náklady převyšují 40 miliard korun. Tato cena se ale Babišovi zdá vysoká, vyžádal si proto další podklady. O přestavbě železničního uzlu se mluví už roky, kdy vláda rozhodne o umístění nádraží, zatím podle Babiše nelze předjímat.
Babiše překvapila předpokládaná cena nového nádraží v Brně. 45 miliard se mu zdá moc
Premiér v demisi přijel ráno s některými ministry do Brna vlakem. Návštěvu Jihomoravského kraje tak zahájil na brněnském hlavním nádraží. Tam členové vlády v demisi řešili výstavbu nového železničního uzlu včetně nového nádraží. „Za čtyřicet šest miliard nádraží, to je člověk skutečně překvapen tou sumou,“ řekl premiér v demisi Andrej Babiš.
Pro srovnání zmínil, že stát plánuje opravit šedesát nádraží v Česku za šest miliard korun, včetně například havířovského nebo kolínského. „A tady je jedno nádraží za čtyřicet šest miliard? Takže se logicky ptám, proč je to tak drahé,“ řekl Andrej Babiš.
O přestavbě železničního uzlu se v Brně hovoří desítky let. Město i kraj upřednostňují přesun Hlavního nádraží k řece, do míst dnešního Dolního nádraží. Finální rozhodnutí ale bude na vládě. Teď se čeká na stanovisko centrální komise ministerstva dopravy.
Babiš očekává i výnosy z projektu, chce víc informací
Podle vybrané podvarianty bude stavba odsunutého nádraží stát 42–45 miliard, nádraží v centru by stálo 42–56 miliard bez započítání nákladů na vysokorychlostní tratě.
Premiér předpokládá, že projekt bude mít i výnosy, například z prodeje pozemků pod nynějšími kolejišti a stavbami. „Nedostal jsem úplně ucelený obrázek výdajů a příjmů, takže o tom budeme určitě v detailu diskutovat,“ řekl Andrej Babiš, který je spolu se členy vlády v demisi v Jihomoravském kraji na dvoudenní návštěvě.
Andrej Babiš se ve středu při dvoudenní návštěvě Jihomoravského kraje také pozastavil nad zdlouhavostí dopravních staveb, konkrétně obchvatu Břeclavi, Mikulova a Znojma i dálnice na Vídeň. O všech stavbách se dlouho mluví, práci na nich ale komplikují aktivisté nebo soudní spory.
„Jsme v situaci, že Rakousko už je téměř na hranicích z Vídně i z Linze. A nám stále dálnice chybí. Je tam inkriminovaný úsek u Nových Mlýnů. Nevím, jestli by nebylo lepší přivést dálnici po ten úsek a těch 800 metrů lidé projedou, jak to tam je,“ řekl Babiš o úseku dvouproudové silnice mezi oběma novomlýnskými nádržemi.