Na dopravní stavby možná nebude dost peněz. Ministr si proto chce půjčit

Otázky Václava Moravce: Budování a opravy sítě dálnic a silnic (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic v příštích týdnech otevře několik dálničních úseků na severočeské D8 a jihočeské D3. Staví se několik dalších, ale na obzoru by mohly opět být hubenější časy. Státní fond dopravní infrastruktury dostane napřesrok z rozpočtu nejméně peněz od roku 2013, alespoň se tak vyvíjí jednání o rozpočtu. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) však řekl v Otázkách Václava Moravce, že chce dále stavět ve velkém a bude-li třeba, půjčí si.

  • 20. září: dálnice D8 na estakádě Prackovice v plném profilu
  • 27. září: dálnice D3 v úseku Borek–Úsilné (3,2 km)
  • přelom září a října: dálnice D4 v úseku Skalka – silnice II/118 (4,8 km)
  • 12. října: dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec (5,1 km)

Blíží se volby a nadchází období otevírání dálnic. I když se nové dálnice často otevírají až před Vánoci a letos již v září a říjnu, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ujišťuje, že je to náhoda. Přinejmenším v případě dálnice D8, která se po mnoha měsících odkladů rozjede nad Prackovicemi konečně v plné šíři – jen aby se na jaře znovu zúžila – jde podle něj pouze o výsledek toho, co doporučila odborná komise.

„Není to tak, že jsem si to vymyslel nebo to požadoval. Prostě tak doběhly práce a toto je výsledek,“ řekl Dan Ťok. Dodal, že ho odborníci ujistili, že na zbylé měsíce před zimou již nemá smysl začínat další práce. „Stejně se nestihnou a nemohou dodělat, je vhodné otevřít to teď,“ ujistil. Zároveň je podle něj doporučením odborníků dálnici na čas otevřít. „Doporučují: Chvíli jezděte, protože si potřebujeme vyzkoušet, jak si to sedne. Pak budeme pokračovat v dalších pracech,“ dodal ministr.

Opoziční poslanec Zbyněk Stanjura (ODS), jenž byl sám v roce 2013 několik měsíců pánem největší kanceláře v paláci na pražském nábřeží Ludvíka Svobody, však o argumentech současného ministra pochybuje. Poukazuje na to, že Ťok již nyní přiznává, že v příštím roce bude provoz na D8 opět omezen, a to od jara do podzimu.

„Logiku by měla slova pana ministra, kdyby řekl: Teď jsme ukončili nějakou etapu, budeme to zkoušet a případně po vyhodnocení budeme ještě něco dělat. Ale my dnes už víme, že budeme něco dělat. To mně logiku nedává,“ míní exministr Stanjura. Stanovení termínu otevření dálnice na Prackovické estakádě v plném profilu na 20. září tedy dává opoziční politik do souvislosti s volbami, které začnou přesně měsíc poté.

Poslechněte si, co říkali Dan Ťok a Jan Kroupa o dálnici D8 (zdroj: ČT24)

Staví se a stavět se bude? Příští rok půjde na stavby nejméně peněz za pět let

Kromě chybějící poloviny dálnice D8 nad Prackovicemi se do voleb otevřou také další dálniční úseky, zejména dvě části jihočeské D3: zcela nová stavba Borek–Úsilné, která je první součástí obchvatu Českých Budějovic, a také úsek Veselí nad Lužnicí – Bošilec, kde se sice již jezdí po rozestavěném dálničním tělese, ale v první polovině října začne provoz bez omezení. Počátkem října by se měla auta rozjet také po krátkém úseku dálnice D4 u Příbrami. Staví se i leccos jiného – zbylé úseky D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, části dálnic D1, D4, D7 a D49 či řada přeložek silnic první třídy.

  • Až po volbách, ale ještě letos měla skončit modernizace dalších dvou úseků dálnice D1.
  • Téměř jistě bude do konce roku zcela v novém úsek Psáře–Soutice.
  • Druhá stavba naopak podle ministra dopravy Dana Ťok bude nejspíše pokračovat ještě na jaře.
  • „Necháme firmu udělat znovu betony. Nevycházejí kvalitativně a budeme jako investor striktně trvat na tom, že dostaneme kvalitní práci,“ řekl Ťok v Otázkách Václava Moravce.

Mnoho dalších staveb zatím nezačalo, ale jsou připravené. Podle Dana Ťoka může začít vznikat 140 kilometrů nových komunikací. Otázka ale je, zda na to vše bude stát mít. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury totiž bude napřesrok nejnižší od roku 2013. Podle oficiálního návrhu by mělo na dopravní stavby jít 71,1 miliardy. Ministr sice ujistil, že má slíbených dalších pět miliard, ale i tak to bude nižší částka než 79,6 miliardy v roce 2013 nebo dokonce 98 miliard v roce 2015.

Rozpočet SFDI
Zdroj: ČT24/Ministerstvo dopravy

Zbyněk Stanjura je přesvědčen, že takový rozpočet „je na demisi ministra dopravy“, respektive byl by, kdyby nebylo pět týdnů před volbami. Připomněl, že vláda sama loni prosadila rozpočtový výhled, podle kterého měl mít SFDI v příštím roce 96 miliard, takže nyní se chystá sebrat dopravním stavbám více než čtvrtinu toho, co slibovala.

Ministr dopravy ostrou opoziční rétoriku odmítl, podle něj jde o důsledek rozhodnutí vlády, že zvýší platy na úkor jiných výdajů. „Na jedné straně bojuji za svůj resort (…), ale jestli se vláda rozhodla, že priorita jsou platy, tak na ty platy holt musíme mít,“ podotkl.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zároveň ujistil, že chce, aby začaly všechny stavby, které jsou připravené. Pokud na ně ve Státním fondu dopravní infrastruktury nebude dost peněz, má Dan Ťok záložní plán. „Na to, co nebudou peníze, si půjčíme. Jsou možné půjčky z Evropské investiční půjčky nebo i jiné. SFDI je oprávněno si takovou půjčku vzít. Jsem přesvědčen, že se vyplatí se trochu zadlužit a stavět,“ nastínil. Nemusel by s tím přitom narazit ani u opozice.