Úsekové radary přitvrdí, budou měřit i okamžitou rychlost

UDÁLOSTI: Úsekové a okamžité měření rychlosti v jednom balení (zdroj: ČT24)

Úsekové radary, které měří průměrnou rychlost průjezdu vybranými úseky silnic, budou mít dvojí využití: Nově začne každá kamera také odesílat údaje o okamžité rychlosti jízdy. Zatím je jeden takovýto radar v pražské Liboci, magistrát však chce technologii rozšířit i na další místa. Očekávat lze i výskyt takových radarů mimo Prahu, další města se v represích proti řidičům často inspirují.

Od tradičního úsekového měření rychlosti se nový systém v Liboci liší. Dosud hrozila pokuta pouze za příliš rychlý průměr, případný rychlý průjezd kolem prvního radaru tak mohlo pomoci přibrzdění a pomalejší jízda k druhému. Pražský magistrát ale chce nadále používat jen radary kobinující okamžité i úsekové měření. „U nových radarů to budeme chtít. U távajících zjišťujeme, zda a za jakých podmínek to lze udělat,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Radarů ve městě navíc průběžně přibývá. Podle odborníků to odpovídá zahraničnímu trendu, ovšem stejně jako tam se mohou v Praze a dalších českých městech začít výrazně projevovat špatné vlastnosti radarů, které se týkají plynulosti dopravy. Řidič, kterého nečekaný radar vyděsí, dupne na brzdu – učiní tedy přesně to, kvůli čemu vznikají na frekventovaných silnicích kolony. „To by mohlo vznikat, což by nebylo dobé. Zvlášť by to nebylo dobré, pokud by rychlost v začátku byla příliš nízká oproti běžné,“ poznamenal mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

Úsekové měření rychlosti používá Praha od roku 2003. Se systémem se lze setkat i na mnoha dalších místech včetně dálnic a státních silnic – například v dálničním tunelu Valík u Plzně nebo na frekventované silnici ve Velemíně. České úsekové radary bez úhony „přežily“ i rok 2007, kdy v Rakousku tamní ústavní soud tento způsob měření na čas zakázal kvůli porušování ochrany osobních údajů.