Praha - Velké změny chystá ministr dopravy Pavel Dobeš v Ředitelství silnic a dálnic, které je v současnosti příspěvkovou organizací. V této podobě má podle plánů zaniknout a v budoucnu má stavbu a údržbu silnic prvních tříd a dálnic převzít nová organizace ve formě akciové společnosti nebo státního podniku. Tento nápad ale ostře kritizuje opozice.
ŘSD by se podle Dobeše mělo změnit na akciovku nebo státní podnik
Ředitelství silnic a dálnic funguje v současné podobě třináct let, následující rok ale může být jejím posledním. Ministrovi dopravy vadí, že příspěvková organizace si nemůže půjčovat od bank a že je pro ni komplikované nastartovat očekávané PPP projekty, tedy například stavby dálnic, financované soukromými firmami, které by následně od státu dostaly na oplátku možnost na nové komunikaci vybírat mýto. „Pro nás je velmi důležité, aby došlo k transformaci, ať už na akciovou společnost, nebo na státní podnik, a aby následně byly do této nové společnosti vloženy pozemky a samotné komunikace. Na základě toho bychom si pak mohli půjčit finanční prostředky i od soukromých investorů, které by následně zase mohly být vloženy do budoucích investic v dopravních liniových stavbách,“ vysvětluje záměr Pavel Dobeš.
Na počátku by si prý nový subjekt vzal možná až třicetimiliardový úvěr, což by byla částka, která podle odhadů jeho úřadu bude na dopravní stavby chybět v rozpočtu do roku 2015. „Navíc podle analýz, které máme k dispozici, to bude v celkovém součtu pro nás znamenat případnou úvěrovou linku dokonce 90-200 miliard korun. Ty budeme následně moci vložit do dopravní infrastruktury, tedy budeme za ně moci stavět. A dostaneme tak i možnost odložených plateb,“ dodává ministr s tím, že podobný princip je běžný u okolních států, například na Slovensku, v Polsku nebo v Rakousku.
Stínový ministr dopravy Milan Chovanec z ČSSD ale záměr zcela odmítá: „S tímto návrhem nemohu souhlasit, my jsme na něm neshledali žádná pozitiva. Když se z ŘSD stane samostatná firma, která si bude sama půjčovat peníze, tak se dostane mimo veřejnou kontrolu. Riziko, že z akciové společnosti budou tyto peníze netransparentním způsobem vyváděny, je neúměrně vysoké.“
Současný ministr dopravy se neshodne se svým protějškem ani v přínosu případné akciové společnosti pro PPP projekty. „Pokud chceme zrealizovat PPP projekty, tak jedna z forem garancí, která nespadá do státního dluhu, je právě formou garancí na základě pozemků nebo silnic, vložených do transformovaného ŘSD,“ vysvětluje Pavel Dobeš. Jeho oponent ale navrhuje kvůli PPP projektům změnu jinde: „Já bych byl ochoten diskutovat o tom, že by podobu akciové společnosti mohl mít pro potřebu PPP projektů Státní fond dopravní infrastruktury. U Ředitelství silnic a dálnic k tomu není žádný důvod,“ uzavírá Milan Chovanec.