Brno – Dostavba klíčové dálnice D3, která má propojit České Budějovice a Prahu, se dál komplikuje. Nejvyšší správní soud totiž zamítl kasační stížnost ministerstva dopravy (MD) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Obě organizace protestovaly proti verdiktu pražského městského soudu, který nařídil zastavit stavbu obchvatu Tábora, neboť odřízla majitele přilehlé nemovitosti od jediné přístupové cesty. Dokud se s nimi ministerstvo nedohodne, stavba obchvatu nepokročí. Podle soudce Karla Šimky je rozhodnutí konečné.
Stavba obchvatu na D3 se musí zastavit, rozhodl NSS
Městský soud řešil spor mezi ministerstvem a ŘSD na jedné straně a na straně druhé vlastníky pozemků, kteří si stěžují, že je stavba připraví o jedinou příjezdovou cestu k motocentru, které vedle obchvatu provozují.
Ministerstvo dopravy argumentovalo tím, že už před stavbou motocentra bylo rozhodnuto o tom, že spojovací obslužná cesta bude jen dočasná. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly a stavba byla povolena jako trvalá. Na případ již dříve upozornili Reportéři ČT.
Ministerstvo dopravy v kasační stížnosti rozporovalo především to, že po kolaudačním řízení získaly stavby automaticky oprávnění k časově neomezenému používání příjezdové cesty. Povolení používat příjezdovou komunikaci podle ministerstva zaniklo už v roce 2008, a provozovatelé motocentra ji proto používají neoprávněně.
„Zastavení stavby samozřejmě oddaluje dokončení plnohodnotného dálničního spojení v celém úseku mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Obchvat je nyní průjezdný jen pro jeden pruh v každém směru. Výrazně to komplikuje dopravu i v některých čtvrtích Tábora.
Budeme požadovat ušlý zisk, plánují majitelé
Majitelé motocentra budou na základě verdiktu Nejvyššího správního soudu usilovat o to, aby se příjezdová cesta k jejich objektu změnila z dočasné na trvalou. Další variantou by pak byla finanční kompenzace ze strany ministerstva dopravy. „Ale my jednoznačně preferujeme variantu změny charakteru příjezdové komunikace z dočasné na trvalou,“ potvrdil jeden z majitelů motocentra Pavel Bratránek.
Cenu objektu a investice do něj vložené odhadl zhruba na 40 milionů korun. V případě finanční kompenzace by majitelé prý na nižší částku nereflektovali. Bratránek rovněž dodal, že se svým bratrem, který je dalším majitelem motocentra, bude požadovat od ministerstva dopravy ušlý zisk. Ten měl vzniknout postupně od dubna letošního roku, kdy se kvůli opravám obchvatu na D3 zákazníci prakticky nemohli do motocentra dostat.
„Odhaduji, že půjde o částku jednoho až dvou milionů korun,“ upřesnil Bratránek. Po přesném stanovení sumy majitelé hodlají nejprve ministerstvo vyzvat k jejímu uhrazení. Pokud by úřad nereagoval, podají na něj žalobu.
Stavba dálnice D3, na níž se opravovaný obchvat nachází, je problematická dlouhodobě. Komunikace, jejíž první úsek byl otevřen už před dvaceti lety, má v budoucnosti spojovat Prahu s rakouskými hranicemi a měřit přibližně 180 kilometrů. Zatímco rakouská strana je na napojení dálnice připravena, v České republice se zatím podařilo postavit jen 42 kilometrů mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí. Další úseky v Jihočeském kraji se staví.