Čína chce vlastní letadlo schopné konkurovat boeingu. Vzlétne ještě letos

Čínský dopravní letoun C919 by po letech odkladů mohl svůj první let uskutečnit v první polovině tohoto roku, všechny velké testy už má totiž za sebou. Uvedla to dnes čínská státní média.

Stroj C919 je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy, konkurovat by měl dopravním letadlům od firem Airbus a Boeing.


Státní výrobce letadel Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) už téměř dokončil práci na instalaci palubních systémů a zahájil přípravy na první let, uvedl list vládnoucí komunistické strany Lidový deník. Původně byl první let naplánován na rok 2014, od té doby však byl nejméně dvakrát odložen kvůli problémům při výrobě.

Svět mohl čínské dopravní letadlo poprvé vidět v listopadu 2015 při slavnostním ceremoniálu v Šanghaji, kdy čínská státní televize ukázala záběry letounu, jak sjíždí z montážní linky šanghajského závodu COMAC.„Otestovali jsem celé letadlo, jeho důležité součásti a spojovací díly,“ řekl tehdy tiskové agentuře Nová Čína odborník na výrobu letadel ze společnosti COMAC Li Čchiang. 

Konkurovat bude – ale jen nižší třídě „západních“ letadel

Letoun s úzkým trupem by měl být schopen přepravit 156 až 168 cestujících. Konkurovat má letadlům Airbus A320 a Boeing 737. Jako první si letadlo objednaly aerolinky China Eastern, celkem už má výrobce na toto letadlo 570 objednávek od 23 zákazníků. Komerční provoz by mohl začít v roce 2019, uvedla agentura AP.

Projekt C919 je jednou z několika iniciativ čínského vedení, které chce Čínu přeměnit z levné „továrny světa“ ve výrobce vyspělých technologií. Loni v červnu absolvoval svůj první komerční let jiný čínský letoun, regionální ARJ-21, který má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Letadlo ARJ-21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci předloňského roku, o deset let později, než Čína původně plánovala.