Brněnská firma zkoumá, jak využít jaderné palivo pro kosmické mise

Brněnská společnost OHB Czechspace od března pracuje na přípravě studie proveditelnosti pro Evropskou kosmickou agenturu (ESA). Týká se možností využití jaderného paliva pro vesmírné mise.

„Cílem studie je prozkoumat možnosti použití jaderného paliva pro náročné vesmírné mise v oblasti logistiky a průzkumu vesmíru. Studie poskytne přehled stávajících evropských zkušeností, technologií a kapacit pro vývoj takových zařízení, stejně jako předběžný koncept architektury motoru pro jaderný elektrický pohon. Podmínkou je důsledné posouzení bezpečnostních požadavků, a to od počátečních fází návrhu,“ uvedl vedoucí projektový manažer OHB Czechspace Jakub Ševeček.

Na studii bude firma spolupracovat s vědci z Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, Ústavu vesmírných systémů Univerzity ve Stuttgartu a inženýry z OHB System v Brémách, kteří se specializují na pohonné systémy.

Jádro místo chemie

Společnost uvedla, že v současné době se ve vesmíru používá chemický pohon se skladovatelným palivem, případně elektrický pohon se solární energií. Tyto technologie se však blíží hranici svých fyzikálních možností, kdy další navyšování jejich výkonu už není možné. Nový typ elektrického pohonu na bázi jaderné energie by měl pomoci tyto limity překonat, a umožnit tak náročnější třídy vesmírných misí.

„Jaderný pohon může být efektivnější než nejúčinnější chemický pohon nebo elektrické pohony omezené sluneční energií, a umožnit tak průzkum míst, kam se žádná jiná technologie nedostane. To je velká výzva, například pro budoucí vesmírné mise za hranice naší sluneční soustavy,“ uvedl vedoucí vědeckého týmu z ČVUT Jan Frýbort.

Výsledky studie, která je součástí projektu RocketRoll, by měly být známy příští rok a budou sloužit jako podklady pro další aktivity a mise ESA.