Tupolev z Pardubic zřejmě havaroval kvůli technické závadě

Moskva – Pravděpodobně technická závada byla příčinou nehody ruského dopravního tupolevu, který havaroval v sobotu při přistání na moskevském letišti Vnukovo. Zahynulo pět lidí, další tři zůstávají s těžkými zraněními v nemocnici. Podle lékařů jsou ve vážném, ale stabilizovaném stavu.

Přistávací dráha byla podle vyšetřovatelů v pořádku a nehodu nezavinily ani špatné podmínky - to je zatím jedna z prvních jasných oficiálních informací, kterou k nehodě poskytl Mezinárodní letecký výbor. Stroj, který letěl s osmičlennou posádkou z Pardubic do Moskvy, měl pravděpodobně závadu na zpětném chodu. Nefunkční mohly být i samotné brzdy. Letadlo přitom bylo v provozu teprve čtyři roky. „Vysadil jeden motor a nebo, podle jiných svědectví, motor hořel. Letadlo přeletělo dráhu a havarovalo,“ vysvětlil zástupce ministerstva pro mimořádné události Jurij Besedin.

Úřady v rámci vyšetřování jako možnou příčinu nehody berou v potaz špatné počasí, chybu pilota a technickou závadu. Více by v brzké době mohly prozradit černé skříňky, vzorky paliva a výpovědi svědků. Jasnější obrysy má naopak otázka odškodnění. Společnost Red Wings, které stroj patřil, slíbila rodinám obětí dva miliony rublů (jeden a čtvrt milionu korun). Zraněným členům posádky uhradí polovinu částky a celou léčbu. Lidé, kteří přišli o své lety, si mohou vybrat zdarma letenku do jakékoliv destinace Red Wings. Po nehodě totiž společnost kvůli bezpečnostním kontrolám pozastavila provoz několika svých tupolevů.

7 minut
Rozhovor s Jiřím Justem
Zdroj: ČT24

Přistávací dráha na Vnukovu, třetím nejrušnějším moskevském letišti, byla vyčištěna 80 minut před nehodou a součinitel tření, důležitý údaj pro bezpečné přistání a vzlet letadel, technici překontrolovali 15 minut po nehodě. „(Součinitel tření) činil 0,63, což je pro tento typ letounu vyhovující,“ uvedla zpráva Mezinárodního leteckého výboru.

Mezinárodní letecký výbor od roku 1991 sdružuje letecké služby 12 bývalých států Sovětského svazu. Havarovaný Tu-204 je ruský dvoumotorový dopravní letoun z počátku 90. let, který byl vyvíjen jako náhrada stárnoucího modelu Tu-154. Ruská společnost Red Wings, jíž stroj patřil, vlastní dalších deset těchto tupolevů s přepravní kapacitou 210 pasažérů. Majitelem společnosti Red Wings, která působí na ruském trhu už čtrnáct let, je miliardář Alexandr Lebeděv, trvale žijící v Londýně.

Ruské letadlo se 29. prosince vracelo z Pardubic bez cestujících, pouze s osmičlennou posádkou. Při technickém letu do Moskvy po přistání vyjelo z dráhy, prorazilo ochrannou bariéru oddělující letiště od rušné příměstské dálnice, rozlomilo se na tři velké kusy a začalo hořet. Do dosednutí na zem probíhalo vše normálně.

Vyšetřování může trvat ještě měsíce. Společnost Red Wings už teď ale trvá na tom, že její tupolevy jsou v pořádku, a z provozu je stahovat nehodlá.

Načítání...