Britská policie po pondělní srážce tankeru a nákladní lodi zadržela muže, podezřívá ho z usmrcení z nedbalosti, informovala stanice Sky News. Podrobnosti o muži úřady nezveřejnily, vlastník lodi ale následně uvedl, že zadržen byl její kapitán. Kolizi u pobřeží východní Anglie nepřežil zřejmě jeden námořník. Ten je oficiálně pohřešovaný, podle záchranářů je ale s velkou pravděpodobností mrtvý. Britská pobřežní stráž podle agentury Reuters uvedla, že na kontejnerové lodi stále hoří, zatímco požár na tankeru se již téměř podařilo uhasit.
„Na základě vyšetřování mého týmu jsme v souvislosti se srážkou zadrželi devětapadesátiletého muže pro podezření z usmrcení z hrubé nedbalosti,“ uvedl v prohlášení Craig Nicholson, který vyšetřování řídí.
Společnost Ernst Russ, které kontejnerové plavidlo patří, uvedla, že zadrženým je kapitán Solongu. „S ohledem na vyšetřování a všechny zúčastněné nebudeme v tuto chvíli poskytovat další komentáře,“ dodala firma.
Britské úřady a nevládní organizace se obávají ekologických dopadů srážky, hasicí plavidla dál likvidují zbytky požáru. Majitel nákladní lodi Solong v úterý uvedl, že v jejích kontejnerech nebyl žádný kyanid sodný, který mohl způsobit ve styku s vodou zásadní škody. Zatím není jasné, kolik do Severního moře vyteklo leteckého paliva, které přepravoval tanker, informují britská média.
Obě lodi jsou nyní odděleny, což usnadní technickým týmům vstup na plavidla a minimalizaci dalších škod. Úřady se obávaly, že Solongu hrozí bezprostřední potopení. Podle nového hlášení ale tato hrozba pominula a plavidlo se stejně jako tanker udrží na hladině. Televize Sky News uvedla, že loď Solong čeká odtažení do Belgie.
Tanker Stena Immaculate přepravující letecké palivo pro americké námořnictvo v pondělí dopoledne kotvil nedaleko břehů východoanglického hrabství East Yorkshire, když do něj narazila kontejnerová loď Solong plující pod portugalskou vlajkou. Po nehodě začala obě plavidla hořet, což vyvolalo masivní záchrannou akci. Na břeh se podařilo dostat 36 členů posádky obou lodí, jeden člověk ze Solongu je stále pohřešován. Podle úterního prohlášení Kanea je s velkou pravděpodobností po smrti.
Případ vyvolává otázky, jak je možné, že se v době pokročilého řízení lodní dopravy taková nehoda vůbec stala. Odborníci poukázali mimo jiné na to, že přístroje musely hrozící kolizi detekovat.
BBC zveřejnila letecké záběry tankeru, na nichž je vidět vnější rozsah škod a množství vody vytékající z lodi. Technické týmy se podle britských činitelů pokoušejí zjistit, jaké množství leteckého paliva či ropy z tankeru vyteklo a omezit šíření případné skvrny na hladině. U pobřeží podle médií v současnosti není registrováno žádné znečištění vody ani vzduchu.
Toxické chemikálie mohou ohrozit mořský život
Ekologická organizace Greenpeace uvedla, že ji znepokojuje nebezpečí, které by toxické chemikálie převážené loděmi mohly představovat pro mořský život. Letecké palivo, které se dostalo do vody v oblasti, kde se rozmnožují sviňuchy, je podle Greenpeace pro ryby a další mořské živočichy toxické.
„Podle dostupných informací se jednalo až o 130 tisíc barelů ropných produktů, což v přepočtu odpovídá asi dvaceti tisícům metrů krychlových a v případě leteckého petroleje zhruba šestnácti tisícům tun. Jedná se tedy o poměrně velký problém. Dá se ovšem říci, že pokud se jedná o letecký petrolej, tak je to to lepší řešení v neštěstí. Pokud by to byla ropa, bylo by to mnohem horší, protože petrolej má relativně menší negativní dopady na životní prostředí, než kdyby to byla ropa,“ informoval prorektor pro strategii a rozvoj Ústavu technologie ropy a alternativních paliv VŠCHT Milan Pospíšil.
Úřady zatím nemají jasno v tom, co srážku způsobilo. Experti oslovení britskými médii přitom podotýkají, že v podobných případech bývá často ve hře lidský faktor. Více mohou podle BBC ukázat záznamová zařízení podobná leteckým černým skříňkám, která budou chtít vyšetřovatelé z lodí získat.


