Washington - Americké úřady povolily společnosti Boeing obnovit zkušební lety letounů typu 787 Dreamliner, které od ledna nesměly na oblohu kvůli potenciálně vadným bateriím. Cílem zkušebních letů je nejen získat více údajů o těchto bateriích, ale také lepší přehled o tom, jak byly pro letouny schváleny.
Dreamlinery můžou na zkoušku do vzduchu
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovení zkušebních letů, během nichž se budou sbírat údaje o bateriích v době, kdy je stroj ve vzduchu. FAA vyzval Boeing, aby provedl důkladné předletové kontroly a inspekce, a zkušební lety prováděl „ve vymezeném letovém prostoru nad neobydlenými oblastmi“.
Asi 50 strojů dreamliner stojí od 16. ledna na zemi kvůli opakujícím se incidentům s bateriemi. Patřilo mezi ně i propuknutí ohně na palubě letadla 787 stojícího na letišti v Bostonu a problémy za letu dalšího stroje v Japonsku. Zastavení letů dreamlinerů už stálo aerolinky desítky milionů dolarů.
Moderní lithium-iontové baterie jsou sice schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí, ale hrozí jim i příliš rychlé vybití a hlavně vzplanutí. Boeing sice tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny, ale právě oheň šířící se z vadných baterií přiměl k nouzovému přistání dva letouny japonské letecké společnosti ANA.
Podle japonských odborníků je příčinou problémů s bateriemi jejich velké zatížení způsobené tím, že oproti ostatním letounům spotřebují dreamlinery daleko víc elektrické energie. Na vyšetřování se podílí i japonská firma GS Yuasa Corp., která baterie vyrábí. Podle vedení Boeingu prošly baterie před nasazením do systémů dreamlineru testy, jejichž celková délka překročila 1,3 milionu hodin.