Od konce letošního února si Rusové mohou koupit ruskou verzi amerického hamburgeru Big Mac. Dlouho očekávaná novinka se jmenuje Big Hit a prodává se v restauracích značky Vkusno i točka, která loni v létě odkoupila od McDonald's síť rychlého občerstvení. Stejně jako stovky dalších západních firem totiž americká společnost odešla z Ruska kvůli válce na Ukrajině. I přesto mají ale Rusové o populární západní značky velký zájem.
Big Hit místo Big Macu. Rusové si zvykají na novou podobu západních značek
V největší pobočce restaurace s rychlým občerstvením Vkusno i točka v Rusku se denně nají více než šest tisíc lidí. Nově se tu prodává i nový hamburger pod názvem Big Hit, který je ale velmi podobný známému produktu restaurace McDonald's Big Mac.
Příprava jídla i nabídka restaurace zůstává obdobná jako v populárním západním fastfoodu. Restaurace Vkusno i točka západní konzumní kultury fakticky zastoupily a během dvou měsíců od začátku prodeje se stal Big Hit nejprodávanějším produktem sítě těchto rychlých restaurací.
Jeho případ ukazuje, že Rusové dál milují západní značky i západní životní styl, a to i přes oficiální prohlášení politiků o zkaženém Západu, který chce zničit jejich ruský svět.
Přes osm set provozů
Nástup západních značek na ruský trh pro mnoho místních zůstávalo připomínkou turbulentního období, které země zažívala v raných 90. letech po kolapsu Sovětského svazu. Na otevření prvního amerického fastfoodového řetězce v Rusku vzpomíná také jedna ze současných zaměstnankyň ruské restaurace.
„U nás do té doby nic podobného nebylo. Všechno nám tu chutnalo. Rádi jsme sem chodili a byly tu obrovské fronty,“ ohlíží se více než dvacet let zpátky, kdy začala v restauraci na Puškinově náměstí v Moskvě pracovat.
Jeden ze symbolů světové globalizace, společnost McDonald's, ale z Ruska oficiálně zmizel krátce po začátku loňské invaze na Ukrajinu. Po odchodu americké značky nyní provozuje Vkusno i točka po rozlehlé zemi 850 restaurací.
V pobočkách si lidé vydělají v průměru šestapadesát tisíc rublů (v přepočtu zhruba šestnáct tisíc korun). „V našem odvětví je to i na Moskvu velmi dobrá výplata,“ pochvaluje si manažerka jedné z poboček v hlavním městě Natalija Južulinová.
McDonald's má ale v Rusku stále zaregistrovanou svoji ochrannou známku. Během patnácti let si tak ještě může svoje restaurace odkoupit zpět.