Vlaková výluka z Brna do Blanska se rozšířila až do Svitav. Potrvá tři měsíce

Vlaková výluka na železniční trati mezi Brnem a Blanskem, která trvá od poloviny loňského prosince, se od středy rozšířila až do Svitav. Lidé tak musí využívat hlavně náhradní autobusovou dopravu, v některých úsecích jedou motorové vlaky. Nové omezení v dopravě potrvá do konce srpna, vlaky na trať Brno–Blansko se vrátí letos v prosinci.

Všechny vlaky na hlavním koridoru z Prahy do Brna končí na nábřeží ve Svitavách. Dál na jižní Moravu musí cestující autobusem. Železničáři začali opravovat trať poblíž Hradce nad Svitavou. Dlouhodobě nestabilní je tam úsek železničního náspu.

„Pomoci vyřešit tyto komplikace nepomohly ani úpravy druhé traťové koleje v roce 2016. Proto se Správa železnic rozhodla pro výměnu celého tělesa náspu,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Před nádražní budovou v Letovicích pobíhali ráno lidé mezi autobusy a snažili se najít náhradní spoj za vlaky do Svitav. První den výluky byl náročný i tam.

„Jízdní doby jsou v řadě případů delší, cestující se musí podívat na výlukové jízdní řády a najít nové časy odjezdů těch autobusů. Nezaznamenáváme nějaké výraznější problémy, samozřejmě jak cestující, tak i řidiči náhradní dopravy si první den na ten nový režim výluky teprve zvykají,“ řekl ředitel Kordis JMK Jiří Horský.

Výluková mapa
Zdroj: IDS JMK

Výluky se dotýkají tisíců cestujících

Dopravní změny se aktuálně dotýkají několika tisíců cestujících. Už půl roku jezdí náhradní autobusová doprava i na jih od Blanska směrem na Brno. Na vytíženém koridoru pokračují opravy trati, tunelů a některých zastávek za šest miliard korun.

Dál pokračují dělníci na rekonstrukci železniční stanice v Adamově. „Byly dokončeny spodní části technologické lávky a lávky pro pěší, kdy zhruba za čtrnáct dní bude jeřábem ukládána kovová část lávky na vybudované základy. Zatím postup prací jedeme v harmonogramu,“ popsal stavební dozor Správy železnic Stanislav Vaněk.

Na koridoru z Prahy do Brna železničáři dlouhodobě pracují také na Orlickoústecku nebo na pardubickém hlavním nádraží. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 15 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 10 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025
Načítání...