Bezpečný by opět měl být most X022 u stanice metra Vltavská v pražských Holešovicích. Před sedmou večer proto začaly jeho zátěžové zkoušky. Pokud dopadnou dobře, skončí v neděli všechna dopravní omezení z posledních dnů – pro auta i tramvaje. Bude to ale dočasné, město stále počítá s tím, že most nakonec zbourá.
Velké finále pro Vltavskou. TSK testuje problematický most i jeho sousedy, řidiče ještě čeká spleť uzavírek
Obyvatelé části dolních Holešovic musí o víkendu oželet tramvaje a buď chodit na vzdálenější zastávky, nebo jezdit maličkým autobusem, který slouží jako náhrada čtyř tramvajových linek. Na víkend je vyloučena trať ze Strossmayerova náměstí přes Vltavskou a Pražskou tržnici na Dělnickou, zároveň trvá výluka trati z Těšnova přes Hlávkův most na Vltavskou.
To vše a ještě víc – zároveň totiž nemohou auta z Hlákova mostu do Bubenské ulice – kvůli betonovému mostu, o kterém v říjnu prohlásila Technická správa komunikací, že je v havarijním stavu a nemůže zůstat v provozu bez dodatečného podepření. K tomu nejprve posloužily provizorní podpěry, které v uplynulém týdnu nahradily nosníky, díky kterým bude možné obnovit dopravu na mostě i pod ním v plném rozsahu.
Potvrdit to musí ještě zatěžkávací zkouška. Začala po půl sedmé večer, poté začala přijíždět naložená nákladní auta a inženýři začali měřit, co to s posílenou konstrukcí dělá. Konkrétně najedou na most s označením X022 tři nákladní vozidla o celkové hmotnosti asi 120 tun. Budou jezdit přes překážku, poté se všechna postaví doprostřed mostu.
„Budeme sledovat, jak se most vrací do původní úrovně a jak se konstrukce chová, když se po ní jezdí různými rychlostmi a po různých drahách,“ avizoval generální ředitel TSK Petr Smolka.
Nejenom problematický most. Zkoušky uzavřou i jeho sousedy
Testy se týkají nejenom mostu X022, který je v havarijním stavu (tedy toho, kterým se jezdí z Hlávkova mostu rovně do Bubenské), ale i sesterského mostu X021, kterým se jezdí opačným směrem. V neděli pak bude kvůli zkouškám uzavřen i most X023, což je označení pro nadjezd nad nábřežím Kapitána Jaroše. Jinými slovy nebude možné sjet z Hlákova mostu ani na nábřeží směrem k úřadu Prahy 7. Holešovice tak zůstanou pro motoristy takřka odříznuté od centra Prahy.
„Rozhodli jsme se sloučit všechny tyto práce do jednoho víkendu, abychom daný úsek nemuseli uzavírat dvakrát. Bude to kapacitně i logisticky náročné, ale pro Pražany i projíždějící to bude příjemnější,“ míní náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (za Prahu sobě).
V pondělí by se naopak mělo vše vrátit do původních kolejí. Tramvaje budou jezdit tak, jak jezdily do loňského října, linka 14 bude opět jezdit obousměrně přes Hlávkův most.
Co dál? Město musí rozhodnout o budoucnosti celé Vltavské
Mluvčí TSK Barbora Lišková řekla již dříve, že nosníky by měly zajistit, že most X022 „přežije několik let – až deset“. Potom ale zřejmě půjde k zemi. Město se zatím musí rozhodnout, co s celým prostorem Vltavské udělá dál. V úvahu připadá prostá stavba nového přemostění, hovoří se ale také o alternativě: naprosté přestavbě prostoru u stanice metra Vltavská.
Mimoúrovňová křižovatka, která mu dominuje, zde ostatně nebyla odjakživa. Až do druhé poloviny 70. let byla na holešovickém předmostí Hlávkova mostu klasická úrovňová křižovatka a k takovému uspořádání by se mohla Praha vrátit. Pak by nový most již nebyl potřeba.