Most na Vltavské dostává nové nosníky. Udrží ho několik let, bude čas na přemýšlení, co s ním dál

Most u stanice metra Vltavská v pražských Holešovicích by ke konci týdne měl být opět bezpečný. Dělníci začali v pondělí dopoledne rozmisťovat nové nosníky, které zlepší jeho statiku. Kvůli odhaleným trhlinám je na mostě i pod ním od října částečně omezen provoz aut i tramvají. To po instalaci nosníků skončí. Pražské vedení pak musí rozhodnout, zda most, který bude muset k zemi, nahradí jiné přemostění, nebo v lokalitě vznikne úrovňová křižovatka místo nynější mimoúrovňové.

V mostě s prozaickým pojmenováním X022, po kterém se přejíždí z Hlávkova mostu do Bubenské ulice, jsou trhliny a podle čidel se postupně zvětšují. Technická správa komunikací hlavního města nechala most již loni v říjnu zcela uzavřít – auta nemohla na něj a tramvaje pod něj. Po nouzovém zajištění konstrukce se sem doprava vrátila, ale s omezením.

Omezení by mělo skončit nyní, kdy dělníci osadí nosníky a podpěry, most by měly udržet dlouho. „Podepření má životnost několik let – až deset,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. TSK na podzim hovořila o tom, že začne připravovat projekt na jeho demolici a nahrazení novým mostem.

V úvahu ale připadá i možnost, že by zanikla mimoúrovňová křižovatka u Hlávkova mostu a nahradila by ji křižovatka úrovňová, takže by nadjezd nad tramvajovou tratí již nebyl potřeba. Tak to v oblasti bylo do druhé poloviny 70. let, mimoúrovňové křížení je v provozu od listopadu 1980. „Probíhají jednání s vlastníkem mostu, tedy hlavním městem Prahou, jaký bude další postup,“ poznamenala mluvčí Lišková.

První provizorní pilíř začali dělníci na Vltavské stavět v pondělí dopoledne, během týdne jich vyroste deset. Po poslední únorové neděli by pak měla skončit veškerá omezení, v tomto týdnu ale ještě potrvá jak uzavírka pro auta, tak i tramvajová výluka. 

Práce na mostě na Vltavské (zdroj: ČT24)

Z pohledu řidičů je most X022 uzavřen. Znamená to, že se nedostanou například z Hlávkova mostu přímo do Veletržní a uzavírku musí objet po nábřeží Kapitána Jaroše a ulicí Dukelských hrdinů. Uzavírka je jednosměrná, sesterský most, který vede z Bubenské na Hlávkův most, zůstává v provozu.

Tramvaje pak jezdí jednosměrně z Vltavské na Strossmayerovo náměstí, v opačném směru jsou linky 1, 12 a 25 odkloněny ze Strossmayerova náměstí přes Nádraží Holešovice na Dělnickou. Linka 12 má během výluky polookružní trasu, takže z Dělnické zase pokračuje na Vltavskou, zbylé dvě linky pokračují z Dělnické po svých obvyklých trasách na Žižkov, resp. do Hloubětína.

Tramvajová trať přes Hlávkův most je uzavřena a linka 14, která tudy obvykle jezdí, končí v zastávce Bílá labuť. Ještě před zprovozněním všech tratí i silničního mostu bude o víkendu 23. a 24. února na Vltavské úplná výluka a tramvaje nahradí autobus.

Čtyřměsíční komplikace

Dopravní omezení u stanice metra Vltavská skončí téměř přesně po čtyřech měsících. Praha rozhodla o uzavření mostu X022 23. října. Uzavírka – zprvu úplná, později, po zátěžových testech, částečná – začala v době, kdy ještě mělo město staré vedení, bylo však již po volbách a bylo zřejmé, že se složení rady zásadně změní.

Po prosincových zátěžových testech podotkl nový náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), že most „není v tak špatném stavu, vydržel 130 procent normálního zatížení“. Dodal, že je to pro něj překvapení.

Nadjezd nad Vltavskou není jediným problematickým mostem v Praze. Dlouhodobě je v havarijním stavu také nedaleký Libeňský most, který byl loni rovněž krátce uzavřen a nyní ho jistí provizorní podpěry. Jeho oprava by měla začít ještě letos. Zároveň probíhají zátěžové zkoušky na Hlávkově mostě, technici testovali také most Legií a připravují zkoušky Palackého a Barrandovského mostu.