Most na Vltavské snese zatížení, ale má trhliny. Otevře se jen pro auta a v jednom pruhu

Po vybudování finálních podpěr by se měly vrátit i odkloněné tramvajové linky (zdroj: ČT24)

Na most v pražské Bubenské ulici u stanice metra Vltavská se do dvou týdnů vrátí auta do 3,5 tuny. Nákladní automobily na něj nadále nebudou smět. Namísto dvou jízdních pruhů pak bude pouze jeden uprostřed mostu. Částečné obnovení provozu umožnily výsledky víkendových zatěžovacích zkoušek.

„Konstrukce mostu byla zatížena až do 130 procent své normální nosnosti. Zkoušky nám daly detailní podklady k tomu, v jakém stavu se most nachází a že je možné na něj omezeně vrátit dopravu,“ řekl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Před otevřením budou na most umístěny sondy, které jej budou monitorovat. Kvůli bezpečnosti bude v místě jen jeden jízdní pruh uprostřed a stavba bude podepřena. Podle ředitele Technické správy komunikací (TSK) Petra Smolky to zajistí stabilitu na několik let. 

Nové pilíře by měly být hotové do dvou měsíců, pak se pod most vrátí i všechny zatím odkloněné tramvaje. Co bude s mostem dál, zatím není jasné. Scheinherr řekl, že jeho oprava by byla natolik nákladná, že jej bude nutné zřejmě zbourat.

Most prověřily naložené nákladní vozy

Částečné obnovení provozu umožnily výsledky víkendových zatěžovacích zkoušek. Při nich společnost INSET použila tři nákladní vozy, které postupně na most najížděly. Při tom odborníci sledovali, jak se most chová. Po zkouškách zasedla komise složená z oborníků i zástupců města a TSK.

„Z výsledků můžeme říct, že se chová pružně a snese statické zatížení. V jednom parametru je poškozen výrazně, má aktivní trhliny, které tam být nesmějí. Souhlasili jsme proto, že v omezeném provozu se může vrátit doprava,“ řekl ředitel INSET Ludvík Hegrlík.

Na zhoršení stavu mostu v říjnu upozornila firma Pontex, která konstrukci monitorovala. TSK následně v noci z 23. na 24. října most navazující na magistrálu ve směru z centra uzavřela. Provoz byl několik týdnů zastaven i pod konstrukcí a přerušil se provoz tramvají z Vltavské na Hlávkův most.

TSK nyní zkoumá mimo jiné Hlávkův most a most Legií, které rovněž jsou ve špatném stavu. V havarijním stavu je také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Rekonstrukci potřebuje i Palackého most a řada dalších.

  • Libeňský most: Kvůli havarijnímu stavu byl v lednu 2018 uzavřen pro auta i tramvaje. Znovu se otevřel po šesti týdnech, když stavbaři most podepřeli. Na mostě stále platí výrazně omezená rychlost a zákaz potkávání tramvají, nesmějí na něj vozy těžší než šest tun. Předchozí vedení města chtělo unikátní kubistický most zbourat, nové vedení ho chce opravit.
  • Hlávkův most a Vltavská: Konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede magistrála a tramvajová trať, je výrazně narušená. Do mostu zatéká a odpadávají z něj kusy betonu. Most u stanice metra Vltavská, který na Hlávkův most navazuje, byl uzavřen v říjnu 2018 a poté provizorně podepřen. Auta na něj ve směru z centra zatím nesmějí, zprovozněn bude jen omezeně. Podle TSK je most neopravitelný a časem ho čeká demolice.
  • Most Legií: Je ve špatném stavu, Technická správa komunikací rok trvajícím průzkumem zjišťuje přesný stav. Zahájení rekonstrukce odhaduje nejdříve na rok 2022.
  • Palackého most, Barrandovský most, Lanový most na Jižní spojce a další: Mosty jsou ve špatném stavu, připravuje se jejich diagnostika a v plánu je rozsáhlá rekonstrukce.
  • Železniční most pod Vyšehradem: Dvě lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Město jednu z nich v nechalo roce 2018 za 10 milionů korun opravit. Správa železnic, které památkově chráněný most patří, přitom zvažuje demolici – že je most neopravitelný uvádějí i dvě studie.
  • Lávka v Nových Butovicích: Most pro pěší byl v havarijním stavu, ve spodní části byly zrezivělé a uvolněné plechy a do konstrukce zatékalo. Lávka už byla zbourána a na jejím místě vyrostla nová.
  • Radotínská lávka přes Berounku: Ve špatném stavu je po dvou silných povodních, v roce 2014 musela být kvůli kritickému stavu ve dvou místech podepřena. Po mimořádné kontrole po pádu lávky v Troji byla dále zpevněna a zajištěna, aby v případě přetržení lan nespadla. Na lávku nesmí větší skupiny lidí, motocykly ani jedoucí cyklisté. Na lávku se nesmí ani při silnějším větru. Připravuje se stavba nové lávky.