Za dva roky začne stavba prvního úseku kapacitní silnice z Brna na Svitavy, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Silničáři Jihomoravský kraj požádali o územní rozhodnutí, následovat budou výkupy pozemků. O alternativě k přetížené silnici I/43, která vede z Brna do Svitav, se mluví už několik desetiletí. Hotovo by podle odhadů mohlo být v roce 2032.
Stavba prvního úseku kapacitní silnice z Brna na Svitavy začne za dva roky
Jen za předloňský rok byla silnice první třídy z Brna na Svitavy dějištěm 106 nehod. Tragický střet se třemi mrtvými se stal například v roce 2017 u Černé Hory. Podobným tragédiím má zamezit nová širší souběžná cesta. Už za dva roky se začne stavět od Bořitova po Svitávku.
Oficiálně půjde o silnici první třídy, bude mít ale šířku standardní dálnice se čtyřmi pruhy a nejvyšší rychlostí 130 kilometrů za hodinu. A na původní starou takzvanou Hitlerovu dálnici se také napojí, a to u Svitávky na Blanensku.
Původně měl být mezi Svitávkou a Moravskou Třebovou jen střídavý třípruh. To se změnilo po tlaku místních samospráv a politiků. Dalším milníkem byla dostavba kruhového objezdu u Boskovic.
Projekt je navíc nově zařazený mezi takzvané liniové stavby, to má vše urychlit. „Zkracují se různé lhůty, usnadňují se vyvlastňovací řízení, je to pro nás velkým plusem,“ ocenil šéf brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
„Celé to území potřebuje kapacitní spojení, kapacitní komunikaci, která by dokázala ulevit městům a obcím,“ uvedl Kupka.
Nejproblematičtější z hlediska přípravy je část navazující na dálnici D1. Vést má kolem Brněnské přehrady, přes Bystrc a Kníničky.