Starostům se nelíbí rozšíření letiště Vodochody

Praha - Starostové ze Sdružení proti letišti předají příští úterý na ministerstvu životního prostředí a středočeskému hejtmanovi Davidu Rathovi (ČSSD) připomínky k dostavbě letiště ve Vodochodech. Zároveň vyzvali veřejnost, aby se k připomínkám připojila.

Rada Středočeského kraje v pondělí dostavbu letiště navrženou společností Penta v rámci projednávání dokumentace jejího vlivu na životní prostředí (EIA) podpořila, a to i přesto, že krajský výbor životního prostředí radním doporučil vystavit letišti stopku. „Dokumentace má nedostatky a je nedokonalá,“ myslí si člen výboru Libor Lesák (ODS). Náměstek hejtmana Miloš Petera (ČSSD) k tomu řekl, že s vyjádřením výboru rada sice ve většině případů souhlasí, nicméně je ale svébytný orgán a může se rozhodnout i jinak. Dokumentaci prý radní posuzovali v širších souvislostech, například v pracovních příležitostech. 

Obce ale souhlas rady podle starosty Líbeznice Martina Kupky (ODS) považují za „zradu vůči všem lidem, kteří v okolí žijí“. Starostům se mimo jiné nelíbí předpokládaný nárůst hluku a emisí, stejně jako zvýšená dopravní zátěž v okolí letiště. V místech se zvýšenou hlukovou zátěží se podle nich nachází nejméně 19 mateřských škol a 11 základních škol.

O modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se hovoří už několik let. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně.

Podle mluvčího Karla Hanzelky vedení letiště Vodochody zapracovalo do dokumentace EIA i výstavbu napojení letiště na dálnici D8. To má podle něj významně zklidnit dopravu, a tím i hlukovou a emisní zátěž v obcích podél silnice 608 na Prahu. „Vzhledem k zacílení letiště Vodochody na nízkonákladovou a charterovou klientelu bude drtivá většina cestujících směřovat do centra Prahy. Přestupy na ruzyňské letiště budou naprosto marginální a dopad provozu letiště Vodochody na dopravní situaci v Kralupech nad Vltavou bude převážně v úrovni dopravy místních obyvatel do zaměstnání na letišti,“ dodal. Hanzelka také uvedl, že vznikne až tři tisíce přímých i nepřímých pracovních míst. 

Primátor Kladna Dan Jiránek se obává, že provoz druhého mezinárodního letiště ve Středočeském kraji ubere cestující Ruzyni, což se projeví v propouštění zaměstnanců, z nichž část dojíždí právě z Kladna. Naopak na severu regionu je podle něj nezaměstnanost velmi nízká a místní obyvatelé pracovní příležitost na novém letišti nepotřebují.

Reportáž Lucie Komňacké (zdroj: ČT24)