Prodloužená Rudná není na seznamu „prioritních“ staveb. Ostrava to chce změnit

Dokončení silnice spojující Ostravu a Opavu se zřejmě zase protáhne. Po problémech se získáním pozemků se objevil další zádrhel. Ministerstvo dopravy vyřadilo Prodlouženou Rudnou ze seznamu prioritních staveb. Podle zástupců Moravskoslezského kraje je to jen další snaha státu, jak stavbu zkomplikovat.

„To je pro nás nepřijatelná záležitost. Budeme bojovat za to, aby Prodloužená Rudná stála,“ sdělil náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Prioritním stavbám stačí na základě dohody vlády s Evropskou unií speciální projednání posudku EIA, tedy studie o vlivu životního prostředí. To znamená dokončení stavby bez dalšího zdržení. Podle rozhodnutí ministerstva dopravy, se kterým souhlasí i ministerstvo životního prostředí, ale stavba nesplňuje důležité kritérium: není součástí takzvané Transevropské dopravní sítě.

Prodloužená Rudná

Silnice má na okraji Ostravy navázat na Rudnou, tedy silnici I/11, která je hlavním tahem mezi Ostravou a Opavou. Nová část začíná na hranicích Ostravy, obkrouží obce Velká Polom a Hrabyně a v Mokrých Lazcích se napojí na původní silnici. Stavba téměř desetikilometrového úseku přišla zhruba na 4,5 miliardy korun. Otevřena byla již loni.

Prodloužená Rudná má přitom zásadní vliv pro Porubu. Právě přes tento obvod teď jezdí řidiči při cestě z Ostravy do Opavy. Opavě zase chybí dobré napojení na dálnici.

Na prioritní stavby vláda přidala

Ministerstvo dopravy dostane příští rok dvě miliardy korun navíc, letos pak tři miliardy, řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Peníze půjdou především na deset prioritních staveb, které mají výjimku kvůli starému posudku EIA.

Podle Babiše se tak podařilo uspokojit všechny požadavky, se kterými ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na jednání o rozpočtu přišel.

Seznam prioritních staveb, na kterém je také obchvat Frýdku-Místku bude vláda schvalovat příští týden.