Praha zdraží platby za odtahy vozidel

Praha od září zvýší na dvojnásobek platby řidičů v případě, že jim město nechá kvůli špatnému parkování odtáhnout vozidlo. Platba za standardní odtah se zvedne z nynějších 1900 korun na 3800 korun. Zvýší se i ceny za parkování odtažených automobilů. Novelizaci příslušného nařízení schválili radní hlavního města. Původně předložený dokument počítal s menším zdražením, ale radní jej zvýšili. Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského z opoziční Prahy sobě by cena za jeden odtah měla být alespoň pět tisíc korun, aby pokryla náklady.

Odtahy má na starosti městská organizace Správa služeb hlavního města Prahy. Existuje jich několik druhů. Vedle standardního je ještě takzvaný neúplný, kdy je automobil již naložen, ale řidič dorazí na místo před odjezdem odtahového vozu. V takovém případě se cena z dvanácti set padesáti korun zvýší na dva a půl tisíce korun. Zpětný odtah nastává, když řidič ponechá auto v místě, kde se například opravuje silnice, a po skončení oprav správa služeb vůz vrátí na místo. U těchto případů se platba zvýší z tří tisíc osmi set na sedm tisíc korun.

Posledním typem je takzvaný technický úkon, který se využívá zejména při čištění ulic. Překážející vozidlo je dočasně umístěno na odtahový vůz, který poodjede. Za to nyní řidiči platí 1300 korun, podle návrhu se má cena zvýšit na dva tisíce čtyři sta korun.

V případě parkování odtažených vozidel nyní řidiči platí za první až třetí započatý den dvě stě padesát korun a následně čtyři sta korun, navýšení počítá s jednotnou platbou pět set korun za den. Od 181. dne se částka sníží na padesát korun denně, což zůstane stejné jako dosud.

Praha sobě: Je to málo

Důvodem zdražení je podle schváleného dokumentu fakt, že dosavadní ceny platí od roku 2013 a od té doby se výrazně zvýšily náklady. Podle Prahy sobě by se však platby měly zvýšit více, aby alespoň pokrývaly náklady městské organizace na odtah. Starosta Prahy 7 a městský zastupitel za Prahu sobě Jan Čižinský na Facebooku uvedl, že jeho městská část požadovala navýšení cen na úroveň reálných nákladů a byla v takovém případě připravena odtahy zajistit i sama. „Bohužel pražská koalice ODS, TOP 09, Pirátů a STAN nám nechce vyhovět a chce pokračovat v dotování odtahů aut,“ uvedl. Vyšší platby požadovala i Praha 3.

Šéf klubu zastupitelů SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) Tomáš Portlík (ODS) uvedl, že ceny se mohou zvyšovat postupně tak, aby dosáhly skutečných nákladů. „Máme šanci postupně tento nešťastný stav změnit a napravit chyby minulých vedení magistrátu, která situaci podcenila,“ sdělil. Podle radního Zdeňka Kováříka (ODS) chce město celkový počet odtahů zvýšit, k čemuž bude nutné zřídit i další odtahová parkoviště.

Praha v současné době připravuje také návrh úprav nařízení stanovujícího systém parkování, který zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování, umožnění měsíčních plateb nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele.

Mluví se také o úpravách cen, na tom ale už řadu měsíců nepanuje shoda a podle informací ČTK se koalice dohodě neblíží. Obdobně je tomu v případě záměru zpoplatnit vjezd do částí centra metropole zahrnujících oblasti na Malé Straně a Smetanovo nábřeží.