Pádem mostu ve Studénce se bude zabývat Nejvyšší soud

Pád mostu ve Studénce na Novojičínsku bude řešit Nejvyšší soud. Dva z odsouzených manažerů totiž nesouhlasí s podmínkou, kterou jim a dalším třem lidem loni uložil soud v Ostravě. ČT informaci poskytla mluvčí prvoinstančního Okresního soudu v Novém Jičíně Pavla Nippertová. K pádu mostu na trať došlo v srpnu 2008, do konstrukce pak narazil mezinárodní vlak. Nehoda si vyžádala osm lidských životů a dalších skoro sto osob utrpělo zranění.

Policie obvinila původně deset lidí, na první rozsudek si ale museli počkat až do konce roku 2017. Řízení protahovaly i zadané znalecké posudky.

Okresní soud v Novém Jičíně všech deset osob tehdy osvobodil, Krajský soud v Ostravě ale rozhodnutí zrušil. V roce 2019 okresní soud opět vyřkl zprošťující verdikt, v případě pěti lidí to ale krajský soud odmítl a znovu případ vrátil.

Napotřetí tak prvoinstanční soud v roce 2021 pět osob odsoudil. Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek z firmy Bögl & Krýsl dostali 3,5 roku vězení, Miroslav Kovalík ze stejné firmy odešel s podmínkou. Tu dostali také Petr Janouškovec a Michal Foniok ze společnosti Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia).

Soud v Ostravě tresty zmírnil

Krajský soud v Ostravě ale toto rozhodnutí pravomocně zmírnil minulý rok v září a uložil pěti pracovníkům stavebních firem podmíněné tresty. Argumentoval například tím, že trestní řízení trvá už dlouho a že před neštěstím vedli všichni odsouzení řádný život.

Na Nejvyšší soud se nyní obrátili Janouškovec a Kovalík. Všichni odsouzení od začátku svou vinu odmítali. Podle soudu se ale trestného činu dopustili v nevědomé nedbalosti, protože netušili, jak velkou nehodu mohou způsobit.

Soudy tvrdí, že odsouzení porušili své povinnosti, které měly vyplývat například z odhadnutí bezpečnostní situace. Janouškovec měl například odpovídat za celou stavbu a její správné provedení, čímž i vyhodnotit, jestli kvůli opravě mostu není nutná výluka drážní dopravy. Zároveň podle rozsudku umožnil, aby Foniok pracoval na stavbě jako stavbyvedoucí, i když k tomu neměl potřebnou kvalifikaci.

Náraz vlaku si vyžádal osm obětí

K nehodě došlo 8. srpna 2008. Tehdy se na železniční trať zřítila opravovaná ocelová konstrukce silničního mostu. Vlak, který jel z Krakova do Prahy, do něj o chvíli později narazil. Vyšetřovatel Jiří Jícha po nehodě uvedl, že strojvedoucí vlaku neměl možnost nehodě zabránit.

Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli v nemocnici. Při neštěstí bylo také zraněno 95 osob. Způsobená škoda měla dosáhnout necelých dvou set milionů korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 26 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 13 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 13 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 14 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...