Pět stavebních manažerů je podle soudu vinných za vlakové neštěstí u Studénky

Okresní soud v Novém Jičíně uznal pět manažerů stavebních firem vinnými za pád mostu ve Studénce, do nějž narazil vlak. Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek z firmy Bögl & Krýsl dostali tři a půl roku vězení nepodmíněně. Petr Janouškovec a Michal Foniok ze společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) a Miroslav Kovalík z firmy Bögl & Krýsl dostali podmíněné tresty, řekla mluvčí soudu Pavla Nippertová.

Právník společnosti Bögl & Krýsl předložil k jednání nový revizní posudek. Nippertová řekla, že soudce Jaromír Pšenica v úterý ale posudek jako důkaz odmítl. Dokazování tak skončilo a jednání pokračovalo závěrečnými řečmi, na něž odpoledne navázalo vyhlášení rozsudku. Státní zástupce žádal nepodmíněné tresty, obhájci zproštění viny.

Úterní rozsudek je u novojičínského senátu třetí v pořadí. Obžalovaných bylo původně deset. V roce 2017 je soud všechny zprostil viny, protože se podle něj nepodařilo prokázat, proč přesně most spadl a že by za to mohli právě obžalovaní. Státní zástupce se proti tomu odvolal a Krajský soud v Ostravě v následujícím roce rozsudek zrušil a vrátil případ okresnímu soudu.

V roce 2019 novojičínský soud opět vynesl zprošťující rozsudek. Krajský soud loni v případě pěti obžalovaných zprošťující rozsudek potvrdil, ovšem u druhé poloviny obviněných prvoinstanční zproštění viny zrušil a nařídil nové projednání jejich případu. Okresní soud se nyní musel řídit jeho závazným pokynem.

Zproštěni byli Marek Krejčiřík a Michal Adam z firmy Bögl & Krýsl, Jiří Vlach z Ostravských dopravních staveb, živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Při nehodě zemřelo osm lidí

Havárie se stala osmého srpna 2008 ve Studénce na trati spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v půl jedenácté do konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a soupravu zpomalil ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo zraněno pětadevadesát lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí. Ten utrpěl jen lehká zranění, stačil se skrýt ve strojovně lokomotivy.