Praha - Pražští řidiči tramvají patří k nejhorším v Česku. Alespoň to vychází ze zjištění Drážní inspekce. Ta se vůbec poprvé pustila do samostatného měření rychlosti. A zjistila, že v Praze každý šestý řidič ignoruje předpisy. V Liberci a Plzni naopak jezdí podle pravidel. Počet vykolejení a srážek tramvají s auty je podle Drážní inspekce velmi vysoký. Většinou za to může nedostatečná pozornost při řízení nebo nepovolená rychlost, jak tomu zřejmě bylo i v případě nedávné nehody na Palackého náměstí v Praze. Z šesti měst, kde inspekce v červnu měřila, také Praha dopadla nejhůř.
Nepřiměřená rychlost pražských tramvají
Jan Kučera, ředitel Drážní inspekce: „Předpokládáme, že v Praze je obecně agresivnější styl řízení motorových vozidel.“ Každý šestý řidič jel rychleji než měl. „My jsme měřili v Praze zejména na Senovážném náměstí – tam jsme zjistili nejvíce přestupků na rychlosti 10 km/h, kterou někteří řidiči překročili i o 100%,“ potvrdil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.
Rychlost ale kontroluje i Dopravní podnik hlavního města. Jen během letošního roku provedl více než 105 tisíc měření. Závěr byl absolutně odlišný než od Drážní inspekce. Podle zástupce provozu tramvají z Dopravního podniku Pavla Čeňka z této statistiky vychází, že každý více jak dvoustý řidič porušuje pravidla, což je dle jeho slov mírná změna k lepšímu.
Drážní inspektoři mimo kameru přiznávají, že kdykoliv ve spolupráci s Dopravním podnikem kontrolovali alkohol a rychlost, výsledky nebyly příliš objektivní. Zafungovala tichá pošta a řidiči se o kontrole dozvěděli dopředu. Dopravní odborník z ČVUT, Petr Moss, se pokusil situaci vysvětlit dobrým stavem kolejového svršku, který prý svádí k tomu, aby rychlost byla vyšší. Jako příklad uvedl tramvajovou trať na Sokolovské ve Vysočanech.
Zatímco motoristé přicházejí kvůli nepřiměřené rychlosti o body, řidiči tramvají o prémie. Pavel Čeněk ujistil, že v okamžiku, kdy materiál z Drážní inspekce získá Dopravní podnik, ztotožní řidiče. Drážní inspekce hodlá v nezávislé kontrole rychlosti i nadále pokračovat.