Nejvíce dětí s exekucí žije v Plzeňském kraji. Místní doplácejí na praktiky běžné v Plzni ještě před pár lety, kdy se dětské dluhy přeprodávaly do daňového ráje. Tématu se v pořadu 168 hodin věnoval Jan Novák.
Nejvíce dětí v exekuci je v Plzni. Dopravní podnik dluhy přeprodával do daňového ráje
Minulý týden pořad 168 hodin informoval o tom, že počet dětských dlužníků roste. Vycházel z čísla, které poskytla Exekutorská komora. Ukázalo se však, že údaj 6175 nezletilých lidí v exekuci není správný, prezident exekutorů se totiž spletl.
„Tam pravděpodobně došlo z naší strany k mylnému součtu, to znamená počet mladistvých a počet nezletilých byl sečten dohromady,“ uvedl prezident Exekutorské komory Vladimír Plášil. Podle nových údajů jsou počty dětí v exekuci nižší. „Aktuálně je vedeno 3476 exekucí, z čehož 2200 je počet exekucí na děti do patnácti let,“ upřesnil Plášil.
S dopravním podnikem do exekuce
Exekutorská komora navíc rozpočítala zadlužené děti podle krajů. Nejméně dětských dlužníků má Zlínský kraj, pouze 57. Následují kraje Liberecký a Královéhradecký. Naopak poměrně hodně dětí s exekucí žije v kraji Středočeském a Ústeckém. Největší počet, konkrétně 671 takto zatížených dětí, se nachází v kraji Plzeňském.
„Je to určitě špatná situace. Něco s tím musíme dělat, je to fenomén, se kterým bychom tady měli skončit,“ reaguje hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD). Nejvyšší počet dětských dlužníků je přímo v Plzni. Podle organizace Tady a teď, která se dětským dlužníkům věnuje, je to způsobeno postupem Plzeňských městských dopravních podniků.
„Když mi bylo asi 11 let, několikrát mě chytli a nějak jsme na to zapomněly. Máma se tehdy rozcházela s otcem, byla sama na všechno, takže jsem ji nechtěla zatěžovat,“ popisuje situaci, která vedla k jejímu dluhu, Soňa Červeňáková.
O exekuci se dozvěděla, až když dosáhla plnoletosti. „Přišli domů dva chlapi, že budou vymáhat dluhy, že chtějí 60 tisíc, jinak všechno mámě zabaví. Celou dobu mi domů nepřišel žádný papír a najednou v mých 18 letech přišli do bytu,“ vypráví.
Dluh za čtyři pokuty se vyšplhal na 72 tisíc korun. Dnes 23letá Soňa Červeňáková ho splácela čtyři roky.
Nekompromisní postup vůči dětem
Běžnou praxí bylo, že advokáti i exekutoři si účtovali vysoké poplatky za nenáročné administrativní úkony. Pokuty tak rostly do výše desítek tisíc korun. Dluhy dopravních podniků se navíc přeprodávaly a noví věřitelé byli nekompromisní.
„Třeba jsem jim poslala pozdě splátku a oni mi hned zmrazili účet. Nebyl to ani jeden měsíc, že bych vynechala, prostě jsem jen zaplatila pozdě a oni mi stopli všechny peníze, co jsem měla,“ vypráví Červeňáková.
Tvrdý postup vůči mladým dlužníkům potvrzuje i advokátka zastupující děti s exekucí Alena Valachová: „Bohužel jsem se nesetkala ani s jedním případem, kdy by soudy ze své vlastní iniciativy, s přihlédnutím k tomu, že žalovaný je dítě, využily možností, které jim právní řád dává, třeba minimálně na to, aby to dítě bylo v řízení řádně zastoupeno.“
Fakt, že 2200 lidí, které soudy uvrhly do exekuce, je mladší 15 let, kritizuje i prezidentka Soudcovské unie. „Pokud takto vysoké číslo dvou tisíc za rok se posune do exekučního řízení, tak bych se opravdu zajímala o to, zda ve všech těch případech bylo dodrženo to, že bylo zcela jasné, že se jedná o dluhy dítěte a zda to dítě bylo řádně zastoupeno. To číslo se mi zdá velmi vysoké a nebezpečné,“ říká k tomu Daniela Zemanová.
Volopich, Tomšíček a spol.
Vysoká čísla v Plzni považují místní politici za smutné dědictví nedávné doby. V letech 2010 až 2014 vymáhala pokuty pro plzeňský dopravní podnik advokátní kancelář Volopich, Tomšíček a spol.
„Dopravní podnik řadu pohledávek přeprodával přes advokátní kancelář. Ta si je podle našich zjištění a informací z médií převáděla přes firmu na Britských Panenských ostrovech. Pak se zase vracely sem. A je pravda, že tehdy legislativa zaznamenala výrazný nárůst nákladů kolem exekucí,“ popisuje náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09).
Reportér pořadu 168 hodin Jan Novák požádal advokáta Daniela Volopicha o rozhovor. Ten v telefonátu tvrdil, že se kancelář dětskými dlužníky vůči plzeňskému dopravnímu podniku vůbec nezabývala.
„Opravdu jsme nezastupovali a nedělali jsme nic, co by souviselo s dětmi, naopak od nás všechna doporučení byla, aby se to po těch mladistvých nevymáhalo. Ani bychom to nedělali, neměli jsme takové pohledávky, které by šly proti nezletilým dětem,“ uvedl Volopich.
Tým 168 hodin má ale k dispozici exekuční příkazy za jízdu načerno na jedenáctiletého chlapce. Jeho věřitelem už není dopravní podnik, nýbrž zmíněná firma z Britských Panenských ostrovů, která se jmenuje Marsa Limited a má utajené vlastníky. Na exekučních příkazech ji zastupuje Tomáš Tomšíček z advokátní kanceláře Volopich, Tomšíček a spol.
Volopich v telefonátu s reportérem 168 hodin tvrdil, že mu jméno Marsa Limited „nic neříká“. V roce 2012 přitom v rozhovoru pro Plzeňský deník odpovídal mimo jiné na otázku, za jakých podmínek jeho kancelář vykupuje pohledávky od plzeňského dopravního podniku a převádí na firmu Marsa Limited.
Jak pořad 168 hodin také připomněl, existují například informace k nedobrovolné dražbě domu ve Štěnovicích ze září 2016. Jedním z věřitelů je firma Marsa Limited, kterou zastupuje právě Daniel Volopich.
Firma Marsa Limited figuruje u většího počtu zadlužených dětí. „Soňa, která tady před chvílí mluvila, tak ta měla dluh 72 tisíc, z toho jedna exekuce byla přeprodaná. Oprávněným byla Marsa Limited. Ale máme i klientku, jejíž pohledávky se vyšplhaly do 400 tisíc korun. Ta, když to v 18 letech zjistila, tak ji to opravdu rozložilo a dost to ovlivnilo její start do dospělého života,“ říká terénní pracovnice organizace Tady a teď Tereza Dvořáková.
Politici slibují nápravu
Spolupráce mezi plzeňským dopravním podnikem a advokátní kanceláří Volopich, Tomšíček a spol. skončila v roce 2014. Od té doby si podnik pokuty vymáhá sám. Na dluhy, které už zmizely na Britské Panenské ostrovy, ale město Plzeň nedosáhne. Za těmi, které dopravní podnik přeprodat nestihl, zvažuje udělat tlustou čáru.
„My si teď necháme vyčíslit, co by znamenalo oddlužení, a budeme diskutovat o tom, jak k němu dojít,“ uvedl náměstek primátora Plzně pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09).
„Myslím si, že by chtělo vypořádat zcela určitě ty exekuční tituly. To znamená určitou rehabilitaci nebo nějaké narovnání a nadále by neměly vznikat tyto dětské dlužné částky,“ doplňuje první náměstek primátora Plzně a předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků Roman Zarzycký (ANO).