Začíná mnohaleté přiškrcení dopravy na jedné z hlavních tepen v Hradci Králové. Kvůli velmi špatnému stavu mostu u hlavního nádraží je na něm čerstvě uzavřen jeden ze tří jízdních pruhů. Obavy, že by uzavření jednoho pruhu mohlo způsobit vážné dopravní problémy, se ale zatím nenaplnily. Ředitelství silnic a dálnic začalo připravovat stavbu zcela nového přemostění kolejiště – a provoz na tom starém zůstane omezen, dokud nový most nevznikne.
Most u královéhradeckého nádraží je ve velmi špatném stavu, musí se zbourat. Řidiči zatím přišli o jeden pruh
Přes most u královéhradeckého nádraží vede silnice I/35. Jezdí se tudy na Jičín, ale zároveň jde také o jednu z tras k dálnici D11 do Prahy a k náchodské silnici. Na mostě jsou tři jízdní pruhy, jeden ve směru do centra a dva z centra. Řidiči nyní přišli o jeden z výjezdové dvojice.
Odborná firma z vozovky na mostě odfrézovala dosavadní vodorovné dopravní značení. „V dalších dnech na vozovku namaluje nové vodorovné značení a na okrajích vozovky osadí svodidla a svislé dopravní značení,“ upřesnil Miloš Macháček z hradeckého ředitelství ŘSD. Ve směru z centra se k mostu přijíždí ve dvou pruzích, na samotném mostě je jen jeden, řidiči proto musí zipovat. Žádné velké komplikace ale zúžení zatím nezpůsobilo.
Most je dlouhý asi sto metrů, auta po něm překonávají šest kolejí železničních tratí, které vedou z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí, Jaroměře a Ostroměře.
Diagnostika mostu a zátěžová zkouška letos ukázaly, že se stav oproti minulosti zhoršil. Spadá nyní do kategorie VI, která značí velmi špatný stav a je předstupněm havarijního stavu. Podle ŘSD je stav mostu tak špatný, že již není možné opravit ho.
Podle studie, která vznikla již loni, by měla stávající přemostění kolejí nahradit dvojice nových mostů. Oba budou dvoupruhové, nakonec se bude po každém jezdit v jednom směru, takže auta budou mít v součtu o jeden pruh více než dosud. Nejprve by vedle starého mostu měl vzniknout nový, na který se převede veškerá doprava.
Následovat by měla demolice starého mostu a stavba jeho náhrady. „Ve výsledném stavu budou pro oba směry k dispozici po dvou jízdních pruzích, chodníku a cyklostezce,“ shrnula mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Kdy ke stavbě nových mostů dojde, ale ŘSD zatím neví, projektování je teprve na začátku. Nejlépe by bylo, kdyby se to povedlo do konce roku 2023, protože na tak dlouho mají silničáři povolené zúžení provozu ze tří na dva pruhy. Ujistili přitom, že dokud bude starý most stát, „bude jeho stav pravidelně monitorován“.