Lukeš: Nové metro se podařilo, že nevede na letiště, je ale ostuda

Praha - „Vcelku oceňuji jednoduchý design a praktičnost,“ zhodnotil nové zastávky historik architektury Zdeněk Lukeš. Drobnosti se jinak podařeným vestibulům ale podle něj vytknout dají. „Na ušlechtilých kamenných obkladech se objevují cedule z umělé hmoty,“ uvedl například Lukeš. Naopak výrazně oceňuje hodiny ve stanici Veleslavín. „Myslím si, že by dokonce měly být povinně na všech ostatních stanicích, protože hodiny jsou v dopravním systému velice důležitým informačním prvkem,“ upozornil Lukeš.

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně liší. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Zelenobílá stanice Nemocnice Motol zase na rozdíl od nich leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice.

Jak hodnotí nové stanice metra architekti, si přečtěte ZDE.

„Pražské metro patří k nejúspěšnějším v Evropě,“ poukázal Lukeš na to, že jednotlivé linky dobře obsluhují dané části města. „Existují samozřejmě ještě hluchá místa, zejména v jižní a východní části metropole. Tuto oblast by měla obsloužit poslední linka D pražského metra,“ dodal.

Kamenem úrazu pražského metra je ale podle Lukeše doprava na letiště. „Letiště je tak blízko centra města, že to nemá v Evropě obdoby, linka metra tam ale chybí,“ řekl Lukeš. Doprava autobusy je podle něj nevhodná, protože může kdykoli zkolabovat, navíc není pro cestující, kteří musí přenášet těžké kufry, pohodlná. „Myslím si, že je to opravdu nedůstojné,“ řekl Lukeš.

Přečtěte si více o prodloužení metra a změnách v MHD od 7. dubna.

Přečtěte si o architektuře nových stanic trasy A.

„Domnívám se, že by bylo výhodnější rozvětvit trasu A na Nádraží Veleslavín a jednu z větví zavést na letiště,“ vidí řešení historik architektury. V takovém případě by člověk mohl na letišti nastoupit do prázdného metra a za 15 minut byl v centru a ještě by mohl dále přestupovat.

Dlouholeté dilema Prahy 6: Má na letiště vést metro, nebo rychlodráha?

Od 90. let se vedly spory, zda prodloužit metro západním směrem až na Letiště Václava Havla, nebo pro toto spojení použít příměstskou železnici do Kladna a metro vést jen na Petřiny. V dubnu 2005 pražský magistrát po dohodě s městskými částmi rozhodl, že se metro prodlouží k nemocnici Motol a dále pak na Bílou Horu, sídliště Dědina, Dlouhou Míli, kde bude přestup na vlak. Prodloužení směrem do Ruzyně bylo ale prozatím v návrhu územního plánu ponecháno jen jako územní rezerva, protože se počítá s výstavbou železničního spojení k letišti.

Větvení by podle Lukeše pomohlo i dalším čtvrtím, jako například celé oblasti Kobylis a Ďáblic, odkud lidé musí složitě dojíždět na metro C. „Ten systém je velmi jednoduchý, jeden vlak jede doleva, druhý doprava a na určitém místě se větví,“ řekl historik architektury. Naopak okružní linka by se podle Lukeše v Praze ještě dnes neuplatnila, zato na stávajících linkách je stále na čem pracovat, ať už jde o design vagonů metra, který je podle Lukeše krokem zpátky, nebo dostatek parkovacích míst u stanic metra, včetně těch nově vznikajících. „Naprosto zásadní problém je, že u stanic metra chybí parkoviště,“ řekl Lukeš.

9 minut
Metro v kontextu města
Zdroj: ČT24

Stavba prodloužení trasy metra A začala v roce 2009 a stála zhruba 20 miliard korun. V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy novými stanicemi pojede jen polovina souprav.

Pražské metro se třemi linkami ročně přepraví stovky milionů cestujících. V roce 2013 to bylo 584 milionů lidí, v průměru tedy 1,6 milionu denně. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D.

8 minut
Čerstvé i dávné dějiny pražského metra
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 15 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 15 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 20 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 21 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...