Provoz karty Lítačka stojí Prahu 4,4 milionu korun za měsíc. Samotný vývoj a vytvoření karty potom vyšlo na 8,2 milionu. S odvoláním na analýzu, kterou připravil pražský magistrát, to uvedl Český rozhlas. Předseda představenstva společnosti Operátor ICT Michal Fišer ovšem připustil, že město nyní čeká rozsáhlá výměna starých Opencard, kterým skončí platnost. Operátor ovšem předpokládá, že běžné provozní náklady v příštích měsících naopak poklesnou.
Lítačka stojí měsíčně 4,4 milionu, zjistil pražský magistrát
Lítačka za půl roku existence stála Prahu zhruba 35 milionů korun. Počáteční investice činila 8,2 milionu. „Náklady jsou především na pořízení softwaru a hardwaru, náklady na pracovníky, kteří se podíleli na vývoji a implementaci systému. Jsou tam i další režijní náklady,“ shrnul Michal Fišer z městské firmy Operátor ICT, která systém provozuje.
Dalšího 3,7 milionu měsíčně stojí provoz a 700 tisíc jde na výrobu a distribuci nových karet.„Ve srovnání s provozováním Opencard jsme dosáhli výrazné úspory,“ zdůraznil Michal Fišer, podle kterého stojí souběžné provozování Lítačky a dosluhujících Opencard méně, než v minulých letech stál provoz samotné Opencard.
Provoz má zlevnit, blíží se ale velká výměna karet
Čísla, která Operátor ICT spolu s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) odpoledne představil, již dříve zveřejnil Český rozhlas. Podle něj je provoz Lítačky ve srovnání s Opencard o dvanáct procent levnější. V příštích měsících ovšem čeká Lítačku krušné období. Mnoha starým kartám totiž vyprší platnost. „V září budeme vyměňovat velkou tranši karet,“ přiznala primátorka Krnáčová, podle které ale je město připraveno.
Operátor ICT navíc slibuje, že provoz Lítačky zlevní po ukončení zkušebního provozu. Ten měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a pak do září. Potom by městská společnost také měla začít Lítačku rozvíjet. Slibuje především vytvoření nových kanálů pro odbavování. Systém by potom měl být k dispozici i v podobě mobilní aplikace, Praha by mohla zavést také odbavení bezkontaktními platebními kartami, které již funguje v Ostravě.
Opozice: Změna oproti Opencard je příliš malá
Výsledky, které primátorka představila, se však zdají nedostatečné opozici. Původně se opoziční politici obávali, že bude Lítačka stát až 80 milionů korun ročně. Pokud by náklady zůstaly na dosavadní úrovni, nakonec by provoz vyšel asi na 50 milionů ročně. Opoziční zastupitelé jsou ale přesvědčeni, že to jde ještě levněji.
Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka není divu, že za vznik Lítačky zaplatila Praha méně než za vytvoření Opencard, když mezitím uplynulo deset let. „Vývoj v této oblasti je ten nejrychlejší a sráží ceny razantně dolů. Pro mě je zásadní to, že měsíční náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou,“ řekl.
Za nedostatečné považuje snížení nákladů na provoz i předseda zastupitelského klubu Pirátů Jakub Michálek. „Náklady se podařilo snížit jen o dvanáct procent, ale podle magistrátu je lze dále snižovat. Chceme, aby to radě uložilo zastupitelstvo,“ poznamenal.
Bývalý náměstek primátora Václav Novotný (TOP 09), kterého soud čerstvě nepravomocně zprostil obvinění v jedné z kauz kolem Opencard – zatímco tři bývalé členy Svobodovy rady podmínečně potrestal, potom kritizoval způsob, jakým byla Lítačka pořízena. Vedení města totiž bez otevřené soutěže vybralo jako dodavatele firmu XT-Card. „Nová karta Lítačka je projektem silné vlivové skupiny uvnitř hnutí ANO,“ uvedl Václav Novotný v dopise, který rozeslal zastupitelům.
Lítačka po půl roce
Přípravu karty, která nahradila Opencard, ohlásila primátorka Krnáčová koncem ledna. Později rada města navzdory široké kritice schválila název Lítačka a od března ji město začalo vydávat místo Opencard. Adriana Krnáčová zprvu hovořila o nákladech na novou kartu do deseti milionů, vedení města ale dlouho nechtělo zveřejnit konkrétní čísla. Lítačku Praze dodala firma XT-Card, správcem ale je městská firma Operátor ICT.
Současně pokračují nevyřešené spory města se společností eMoneyServices (EMS). Ta po magistrátu žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí s městem i dopravním podnikem. Karta Lítačka navíc má v rámci pražského dopravního podniku fungovat se softwarem dopravní odbavovací systém (DOS), který patří firmě EMS. Dopravní podnik na něj sice má práva do roku 2055, avšak v případě poruchy jej může podle autorského zákona opravit pouze EMS.