Deset let s Opencard. Teď ji chce Praha nahradit Lítačkou

Události: Opencard má nahradit nová čipová karta (zdroj: ČT24)

Opencard dožívá. Oznámila to pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO), která současně představila systém, který ho má nahradit. Naznačila, že pracovní název Lítačka by se mohl stát i konečným pojmenováním systému. Operátor ICT, který provozuje Opencard a v budoucnu i Lítačku, uvedl, že by nový systém mohl začít fungovat do poloviny února, na Lítačku se potom patrně bude jezdit od poloviny roku. Kritizuje jej však opozice. Vadí jí, že vznikl potají. Společnost eMoneyServices, která se s Prahou pře o práva k Opencard, potom nepovažuje Lítačku za funkční systém.

„Dnešek je den, kdy o Opencard budeme mluvit naposled jako o Opencard,“ oznámila pražská primátorka Adriana Krnáčová. O připravovaném novém systému Lítačka již s předstihem informovaly Hospodářské noviny a server Aktuálně.cz, který také uvedl, že by karty po změně systému měly změnit i vzhled, mohly by být zelené. Primátorka ale řekla, že „grafická podoba v současné době ještě není přesně stanovena“. Současně však na Twitteru představila možnou vizuální podobu nové karty.

Operátor se rozhodl, že systém nasadí nejpozději v půlce února. Co se týče grafického ztvárnění, nejsem si jistá, jak to bude vypadat.
Adriana Krnáčová
primátorka hl. m. Prahy

Ředitel městské společnosti Operátor ICT (dříve Operátor Opencard) Václav Strnad upřesnil, že nepůjde o náhlý přechod. Červené plastové karty, které zatím město vydává, budou fungovat po celou dobu své platnosti. „Když má někdo teď v peněžence Opencard, tak se pro něj nic nemění, dokud mu nevyprší platnost karty. V tu chvíli přijde, zažádá o novou kartu a již nedostane Opencard, dostane Lítačku,“ shrnul Václav Strnad.

Cena nového systému činí podle primátorky Krnáčové 1,9 milionu korun. Podle Václava Strnada budou konečné náklady asi trojnásobné, protože k samotnému softwaru je potřeba přičíst také nový hardware. „Hodně peněz nás stály právní služby a posudky znalců, protože Opencard, Pražská karta nebo Lítačka je od začátku spíš právní než IT problém,“ dodal šéf Operátora ICT.

„Jako předsedkyně výboru pro legislativu a informační technologie jsem o tom, že se připravuje alternativa projektu, samozřejmě věděla, a považuji to za úspěšné vyvrcholení snah nejen naší koalice, ale i těch předchozích,“ uvedla Petra Kolínská (SZ). Podle ní ale ve věci musela být určtitá míra diskrétnosti: „Vzhledem k tomu, jak agresivně se chová majitel licence, ale jsem si zcela jistá, že tým, který aplikaci vytvářel, respektoval všechny zákony a pravidla pro utrácení veřejných peněz.“

Opozice nebere novou kartu vážně

Proti vzniku zcela nové karty se již ohradila opozice. TOP 09 nebere plány primátorky ohledně karty Lítačka vážně. „Mám o tom řešení pochybnost a obavu, že pod vedením paní primátorky dopadají věci neslavně a že stejně může dopadnout i tato,“ uvedl bývalý náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Už před rokem byla podobná tisková konference, kde bylo všechno vyřešeno. Potom se ukázalo, že to vyřešeno nebylo. Dnes jsme po nové tiskové konferenci, aniž bychom dostali pozvání nebo informace k té věci. Bojím se, aby to nebylo plácnutí do větru.
Jiří Nouza
opoziční zastupitel

ODS vadí, že projekt připravovala potají, aniž informovala zastupitelstvo. Adriana Krnáčová však tvrdí, že zastupitele o přípravě nového systému informovala. „Všichni o tom věděli, dokonce jsme systematicky podávali zprávy na zastupitelstvo do informací. Nemyslím, že bychom nějakým způsobem pochybili,“ uvedla primátorka.

To však zpochybnil předseda pražské ODS Filip Humplík: „Paní primátorka má krátkou paměť, na zastupitelstvu žádné informace k Opencard podávány nebyly. Tento bod totiž nikdy nepřipustila na program.“ Také Jiří Nouza uvedl, že „nevěděl nic“ a o novém projektu se dočetl až nyní v médiích. 

Jiří Nouza také naznačil, že je možné, že Praha navázala na projekt, který připravoval s Tomášem Hudečkem před volbami na podzim v roce 2014, ale nestihl ho již uskutečnit. Tehdy chtělo město postavit nové karty na systému, který by poskytla buď Plzeň, nebo České dráhy. Sám exprimátor Hudeček však dal najevo, že sdílí názor své bývalé strany TOP 09 a k ohlášené Lítačce se na Twitteru vyjádřil značně ironicky. V duchu levné náhrady Opencard ještě očekává, že „EMS se vzdá oprávněného nároku na 90 milionů“.

Karta nebude multifunkční, ale bude patřit městu

Nad způsobem vzniku nového systému se již podivil mluvčí společnosti eMoneyServices (EMS) Martin Opatrný. EMS s Prahou vede spory o Opencard a práva k ní. Upozornil, že město nevypsalo na dodávku systému soutěž.

„Domníváme se, že zavedení Lítačky je velmi netransparentní a nehospodárný krok,“ uvedl Martin Opatrný. To, co představila primátorka Krnáčová s ředitelem kartového centra, nepovažuje za nový systém. „Praha představila mlhavou vizi, že by chtěla nahradit Opencard. Nerozhodlo o tom zastupitelstvo, nerozhodla o tom rada hl. m. Prahy,“ poznamenal.

Podle něj město okopírovalo některé součásti Opencard, čímž porušuje know-how EMS. Tuto výtku ale Václav Strnad odmítl: „Kopírovat tento systém v dnešní době – v roce 2016 – by bylo zhruba, jako kdybyste si dnes chtěli otevřít třeba DVD půjčovnu.“  

Podle vedení města navíc tendr nebyl nutný, protože Lítačka vznikla svépomocí – město zaměstnalo několik IT specialistů, kteří pro ně Lítačku připravili. Podle Opatrného by ale měla proběhnout také soutěž na dodavatele samotných karet, které budou fungovat jako nosiče Lítačky. Ty by však měla zajistit rámcová smlouva, podle které dostává Praha karty pro stávající systém.

Adriana Krnáčová navíc dala najevo, že nepočítá s tím, že by k Lítačce v podobě karty neexistovala alternativa. „Plastová karta nebude jediný nosič. Mám ambici, abychom Lítačku měli v elektronické podobě i v papírové podobě, možná i v podobě čipu, který budete nosit s sebou jako přívěšek,“ shrnula.

Podle Václava Strnada bylo nový systém nutné vytvořit i proto, že letos vyprší velké množství původních Opencard – zhruba 650 tisíc. Jejich výměnu komplikovaly napjaté vztahy mezi Prahou a EMS. „Nemůžeme systém spravovat, upravovat, jak bychom chtěli. Tím, že byl systém od počátku dělám čistě outsourcovaně, tak chybí i potřebná dokumentace. Nejsme schopni dělat tak běžné úkony jako zvětšit počet přepážek, na kterých se budou karty vydávat,“ poukázal ředitel kartového centra.

Konec projektu za 1,7 miliardy

S Opencard zmizí po osmi letech produktu i 1,7 miliardy, které město do systému dosud investovalo. Nová karta nebude mít tak rozsáhlé ambice jako Opencard, čili multifunkční karta Pražana, poslouží výhradně jako nosič jízdenek na MHD a kartička do knihovny.

Pokračovat ovšem ještě budou staré spory. Především jde o peníze, které si EMS nárokuje za provoz Opencard a Praha je nechce zaplatit. Adriana Krnáčová i při představení nového systému prohlásila, že nezaplatí „ani jednu korunu, aniž by nám to nařídil soud“.

Pokračuje také soud s bývalými radními z doby koalice TOP 09 a ODS, kterou vedl Bohuslav Svoboda (ODS) a jeho náměstkem byl pozdější primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Žalobce jim má za zlé, že bez soutěže prodloužili smlouvu na provoz Opencard s původním dodavatelem, kterou byla společnost Haguess. Ta později systém prodala EMS. 

Podle bývalého primátora Pavla Béma (ODS) je problémem Opencard zejména to, že její problematiku město neřeší. „Na Prahu je uvalena kvůli Opencard nepeněžitá exekuce. Nikoliv proto, že by projekt byl špatný či drahý nebo proto, že by před deseti lety něco podepsal Bém, ale především proto, že šest let Praha projekt neřídí, ruší otevřená výběrová řízení a zadává netransparentní zakázky – tajně, nevýhodně, jednomu zájemci,“ reagoval Bém.

Podle něj mohla Praha problém za dobu, co není ve funkci, vyřešit, pokud by tvrdě jednala s dodavatelem. „Jako Pražan se modlím, aby to už konečně fungovalo,“ dodal.

Jak šel čas s Opencard
Zdroj: ČT24, ČTK