Přerov - Armáda opět počítá s bývalou vrtulníkovou základnou v Přerově-Bochoři, kterou vojáci loni opustili. Chce tam vybudovat středisko pro leteckou výrobu a centrum pro výcvik vrtulníkových posádek. Vláda rovněž podporuje připravovaný vstup ruského investora, který tam chce zahájit výrobu větroně Blaník. Do roku 2006 je produkovala v Kunovicích společnost Aircraft Industries.
Letiště Přerov opět ve hře. Vrátí se armáda, ruská firma chystá výrobu kluzáků
„Jednání o přesunu výrobu kluzáku Blaník probíhají několik měsíců, nyní jsme ve finální fázi. Věřím, že příští rok, po nezbytných certifikacích a auditech, bude moci výroba začít,“ uvedl Roman Plánička, ředitel státního podniku LOM, který se specializuje na opravy a modernizaci ruských vrtulníků. LOM provozuje přerovské letiště po odchodu armády. Potvrdil, že kluzáky chce vyrábět ruský investor, který chce zachovat výrobu v Česku. Firma už jedná o pronájmu hangáru na přerovském letišti.
Jak se Blaník dostal do ruských rukou? Kunovická společnost Aircraft Industries loni prodala technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků vyráběných v Kunovicích firmě Blanik Limited. Je to dceřiná společnost firmy 57 Engineering, která zajišťuje údržbu letounů západní výroby v Rusku a je schopna najít pro vyrobené kluzáky odbyt.
Prachař: Letiště i Přerov potřebují investory
Vláda vstup ruského investora podporuje. „Taková letiště je potřeba zachovat. Je nezbytné, aby nejen na letiště, ale i do Přerova přišli investoři,“ řekl ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO. Poradce ministra obrany Milan Mikulecký také potvrdil, že armáda chce v Přerově vybudovat středisko pro výcvik vrtulníkových posádek. „Letiště Přerov má perfektní zázemí, naši specialisté se shodli, že je pro výcvikové středisko ideální,“ řekl Mikulecký.
V Bochoři už funguje také další firma - 9775, která tam začala vyrábět paramotory a montovat virníky. „Hledali jsme místo, kde budeme moci nejen vyrábět, ale i testovat. Toto letiště nám to umožňuje,“ uvedl majitel firmy Pavel Březina.