Nové kluziště v centru Brna zahájilo veřejné bruslení. Na Moravském náměstí mohou lidé bruslit nejen kolem sochy Jošta. Firma Meeting Zone, která má na starosti reklamu a pronájem stánků, nechala umístit přímo doprostřed plochy auto. Reklama sice budí rozpaky, radnice, které kluziště patří, je ale spokojená.
Kluzišti v centru Brna nedominuje jen socha Jošta, ale i mercedes na kašně
Kluziště na Moravském náměstí má být atrakcí, která doplní adventní trhy. Vedle dominanty náměstí, sochy Jošta, se ale objevila další. Uprostřed kluziště, na zakryté kašně Umírněnosti před Moravskou galerií, zaparkoval nový mercedes.
Lidé neskrývají rozpaky, stejně jako ředitel galerie. „My bychom si přáli, kdyby prostor té kašny byl veřejnosti přístupný třeba pro odpočinek nebo jakkoliv jinak,“ řekl ředitel Moravské galerie Jan Press.
Radnice centrální městské části, které kluziště patří, je ale spokojená. „My jsme chtěli reklamu, která nebude přeplácaná, máme tam jediného partnera, kterého jsme si schvalovali na vedení radnice,“ řekl místostarosta pro oblast ekonomickou, rozpočet a finance na ÚMČ Brno-Střed Martin Schwab (ANO).
Reklamu a pronájem stánků na náměstí před Moravskou galerií dostala od městské části na starosti firma Meeting Zone. Ta kromě kašny nabízí k reklamě i místo na mantinelech a řídí i pronájem šesti stánků.
Firma vznikla tři měsíce před zveřejněním zakázky. „Společnost byla založena i kvůli jinému projektu a výběrové řízení na marketingovou podporu kluziště prostě přišlo ve shodném čase,“ napsal v e-mailu České televizi jednatel Meeting Zone Tomáš Viktořík.
„Zvláštní je, že smlouva byla podepsána 23. listopadu, ale už 24. listopadu musela firma odevzdat koncepce kluziště i reklamních kampaní, což za jeden den se nedá stihnout,“ zapochyboval tvůrce aplikace Hlídač státu a odborník na veřejné zakázky Michal Bláha.
Obchodníci v centru Brna platí za stánek mnohem víc
Firma za reklamu a pronájem šesti prodejních míst odvede do kasy Brna-středu sto osmdesát tisíc korun. Pro srovnání, obchodníci na náměstí Svobody zaplatí za jedno prodejní místo i přes půl milionu. Česká televize dál zjistila, že prodejce aut platí společnosti Meeting Zone za mercedes na kašně sedmimístnou sumu. Kolik stojí jeden stánek u kluziště, firma Meeting Zone neprozradila.
„Zvláštní je, že Brno dostane pevnou částku. Bez ohledu na to, kolik firma za reklamu bude inkasovat. Rozumnější by bylo, kdyby Brno získávalo nějaký podíl,“ řekl odborník na veřejné zakázky Michal Bláha.
„My získáváme kompletních sto procent ze vstupného, plus služby, které bychom si sami nedokázali udělat. Vybavení půjčovny bruslí, personál, hlídání technologie, která je drahá a nechcme, aby ji někdo poškodil,“ vysvětlil místostarosta Martin Schwab. Všechny vyjmenované služby jsou podle něj v hodnotě víc než milion korun.
Kluziště bude městská část splácet jen ze vstupného
Meeting Zone se bude starat o reklamu a pronájem stánků až do roku 2025, za podobných podmínek jako letos. Brno-střed tak musí doufat, že o bruslení bude zájem. Na splácení kluziště za víc než deset milionů si bude v tomto období šetřit jen ze vstupného. To je pro dospělého sto korun na dvě hodiny. Příspěvek od firmy Meeting Zone podle propočtů provozovatele nepokryje ani účet za chlazení a osvětlení.
Stejně jako reklama na auto, překvapila Brňany na konci prázdnin výstava na náměstí Svobody. Původně to měla být expozice ordinérních automobilů. Brněnské náměstí v centru se ale změnilo na autobazar Mototechny. Nakonec ho radnice Brna-střed nařídila odstranit. Podle zástupců radnice byla výstava prodejní a organizátoři tím porušili schválené podmínky.