Brno/Ostrava – Dopravní podniky v některých městech zdražují pokuty za jízdu načerno. O polovinu – z 1 000 na 1 500 korun (při placení na místě pouze na 800) – zvýšila strop pro pokuty novela zákona o silniční dopravě. Někteří dopravci své postihy zvýšili už počátkem léta, další plánují zvýšení postihu od začátku září.
Jízda bez lístku podraží, pokuta teď může být až 1500 korun
„Nemám“ slyší například brněnští revizoři i 500krát denně, za celý loňský rok přistihli bez jízdenky 22 tisíc lidí – některé však opakovaně, celkem tak zaznamenali 110 tisíc černých jízd. Ostravští revizoři jsou na tom podobně, ročně také chytí na 100 tisíc lidí, podíl černých pasažérů podle nich činí 6 procent.
Na notorických černých pasažérech mohou nově některé dopravní podniky více vydělávat – novela zákona o silniční dopravě jim umožnila zdražit pokutu za jízdu bez platné jízdenky z maximálních 1 000 korun až na 1 500, resp. ze 700 na 800, zaplatí-li přistižený cestující na místě či do pěti dnů. Vyšší postihy už se platí v Ostravě a Olomouci. „Domníváme se, že by to opatření mohlo odradit cestující, kteří mají ve zvyku cestovat bez jízdního dokladu,“ podotkl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Upozornil, že statistiku dělá firma pouze jednou za rok, proto zatím není možné říct, nakolik zdražení zabralo. Že funguje, doufají dopravci v Jihlavě či Brně a integrované dopravě na celé jižní Moravě, kde bude vyšší přirážka od začátku září. Naproti tomu zlínsko-otrokovický nebo pražský dopravní podnik zatím ponechá pokutu na tisícikoruně, ovšem DPP o zdražení také uvažuje.
Cesta pokut z kapsy černého cestujícího do pokladen dopravních podniků ovšem bez ohledu na jejich výši není snadná – a to se nezmění. Problém není s jejich odhalením, revizoři často jdou v tramvaji najisto. „Dá se to poznat podle bot. Jestliže mám špinavé boty, tak pravděpodobně nemám jízdenku,“ nastínil Vít Prýgl z Dopravního podniku města Brna. Revizoři si většinou poradí také s výmluvami – často přistihnou „hasiče“, který tramvají spěchá k požáru, nebo „člena prezidentovy ochránky“ – ale vázne vymáhání pokut. „Když je pohledávek u osoby více, nebo je například zaregistrovaná trvalým bydlištěm na úřední adrese, tak je to věc skoro neřešitelná,“ přiznal generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Od doby, kdy dopravní podniky nesmějí nezaplacené pokuty předávat vymahačským firmám, se ale vymáhání pokut i od dalších černých cestujících protahuje i více než na rok.
Vývoj výše přirážky k jízdnému v Brně za posledních 20 let
při platbě na místě plná pokuta cena měsíční jízdenky
do r. 1998 - 200 Kč 200 Kč 280 Kč
1998 – 200 Kč 400 Kč 330 Kč
2000 – 500 Kč 700 Kč 350 Kč
2006 – 500 Kč 700 Kč 410 Kč
2008 - 700 Kč 1000 Kč 450 Kč
2013 – 800 Kč 1500 Kč 550 Kč
Zdroj: DPMB
Kontroly cestujících v brněnské dopravě
zkontrolovaných vozů černých pasažérů výnos z činnosti revizorů
1998 159 663 110 003 13 786 958
2003 204 393 93 197 23 528 615
2008 227 733 116 529 71 476 889
2012 243 355 110 368 35 182 667
Zdroj: DPMB