Vodohospodáři v těchto dnech podrobují přehradu Slezská Harta na Bruntálsku zatěžkávací zkoušce. Hladinu vody v nádrži proto udržují na historickém maximu. Extrémní tlak na její hráz ukáže, v jaké je kondici.
Hladina Slezské Harty je na extrému. Odborníci testují, jak pevná je hráz
„Hladina vody ve Slezské Hartě je v těchto dnech na úrovni bezpečnostního přelivu, je ještě o 80 centimetrů výše, než činí její maximální zásobní hladina,“ uvedla redaktorka České televize Lucie Botorová. Objemově tak dílo pojímá o necelých 15 milionů kubíků vody více, než bývá v zimě obvyklé.
Za posledních deset let byla přehrada takto maximálně zatížena jen výjimečně. Loni v únoru byla naopak naplněna zcela minimálně. Nyní je její hladina až o osm metrů výše.
Podle Povodí Odry je nutné otestovat vlastnosti přehrady tak, aby se v budoucnu mohla maximálně naplnit retenční kapacita – třeba v případě povodňových stavů.
Vodohospodáři v současné době sledují průsaky hráze i množství průsakových vod ve štolách. Stávající hladinu budou udržovat ještě několik dní. „Pak ji sníží na maximální zásobní hladinu, aby byli připraveni na jarní tání,“ dodala Lucie Botorová.
- Slezská Harta je nejmladší a nejmodernější přehrada postavená v České republice. Její vybudování stálo více než dvě miliardy korun. Zprovozněna byla 27. listopadu 1997. Přehrada dodává vodu pro Ostravsko, slouží jako kaskáda s níže ležící nádrží Kružberk. Využívá se i pro výrobu energie, jako havarijní protipovodňová ochrana, pro chov ryb, sportovní rybolov a rekreaci.
Spíše jako zásobárna vody
Úlohy zásobárny vody i ochrany proti povodním plní nejmladší přehrada v Česku bezezbytku. Potenciál Slezské Harty jako místa pro rekreaci ale zatím z větší části zůstává nevyužitý, přestože tam turistů přibývá. Před deseti lety se hovořilo o plánech na budování hotelů, kempů, golfového hřiště či aquaparku, které měly z Harty udělat „moravskoslezské Lipno“, nevzniklo však skoro nic. Obce tak zatím na blízkost přehrady spíše doplácejí, když se musí vypořádat s nepořádkem, který po turistech či rybářích zůstává.
„Vize současného vedení kraje je přehradu Slezskou Hartu pozvednout, přilákat návštěvníky, turisty a ukázat jim, co vše jim přehrada nabízí,“ řekl již dříve náměstek moravskoslezského hejtmana Jan Krkoška (ANO).
Vize na oživení okolí vodního díla se podle něj dosud nepodařilo naplnit, protože vyvstávaly jiné priority, na které bylo třeba se zaměřit, jako například finančně náročné budování průmyslových zón. Jiné projekty tak musely počkat.
Přibude nová loď
Letos v létě by na hladinu Harty měla po několika odkladech dosednout nová výletní loď. Náklady na její výstavbu se pohybují kolem 14 milionů korun. Velkou část formou dotace poskytl Moravskoslezský kraj.
Půjde o katamarán na elektrický pohon. Bude mít dva elektrické motory a na střeše solární panely. Tento ekologický provoz je nutný kvůli druhému ochrannému pásmu, do něhož je Slezská Harta zařazena.
Vyhlídkové plavby patří v hlavní turistické sezoně k nejvyhledávanějším atrakcím na přehradě. Mikroregion na Slezské Hartě nyní provozuje dvě plavidla, která ovšem nestačí pokrýt poptávku. Každé je určeno pro deset pasažérů. Po dodání velké lodi, o jejímž názvu ještě není rozhodnuto, budou v provozu vždy minimálně dvě plavidla. Lodní doprava je na Slezské Hartě provozována od roku 2010.