Brněnský dopravní podnik plánuje investovat bezmála miliardu korun do obnovy vozového parku. V ulicích města se objeví nové autobusy. Mělo by jich být čtyřicet od dvou různých výrobců. Nahradí už dosluhující klasické karosy. Nové vozy by měly být pohodlnější a ekologičtější.
Brněnský dopravní podnik koupí čtyřicet nových autobusů. Testuje i hybrid
Karosy, kterými jezdí řidiči brněnského dopravního podniku, jsou dvacet let staré, mají najeto milion kilometrů a už dosluhují. „Jejich spolehlivost se snižuje, potýkáme se také s nedostatkem náhradních dílů,“ popsal vedoucí technického odboru DPMB Zdeněk Jarolín. Staré autobusy jsou také nepříjemně hlučné. „Hlučnost se ještě umocňuje v létě, kdy se spouští hydro čerpadlo. Kromě hluku pouští na řidiče horký vzduch,“ vysvětlil Jarolín.
Dopravní podnik má starých autobusů, krátkých nebo kloubových verzí, čtyřicet. Svezení v nich bude časem čím dál vzácnější. Dvacet nových dodá letos tuzemský výrobce SOR. „Pro nás je to největší dodávka městského autobusu, jde o nástupce doposud vyráběného typu. Termínově by se autobusy měly objevit v Brně v září,“ řekl zástupce obchodního ředitele SOR Libchavy Jiří Daňsa.
Kromě autobusů SOR pořídí brněnský dopravní podnik dvě desítky kloubových autobusů Solaris, celkem půjde o investici za téměř 250 milionů korun.
Nové autobusy budou nízkopodlažní a z jejich výfuků půjde méně zplodin. Na plyn ale nebudou, naftové motory zůstanou. „Musíme udržovat asi stovku autobusů na naftu, jako evakuační autobusy, pro případ mimořádných událostí,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Časem se možná dopravce vydá cestou kombinace nafty a elektřiny, testuje hybridní autobus.