Modernější a ekologičtější. Brněnský dopravní podnik plynofikoval autobusy a začal vylepšovat vozovnu

Dopravní podnik města Brna zahájil modernizaci vozovny v Pisárkách. Práce by měly skončit do roku 2020 a vyjdou zhruba na čtyři sta milionů korun. Nejedná se přitom o jedinou větší investici. Podnik také dokončil projekt plynofikace, který si vyžádal přes miliardu korun.

Projekt plynofikace vozového parku ve Slatině začal Dopravní podnik města Brna už v roce 2014. A to výstavbou plnicí stanice na zemní plyn a prvními dvanácti autobusy. V současné době už jich je sto šedesát. Stály přes jednu miliardu a téměř třetina je klimatizovaná.

Autobusy na stlačený zemní plyn v Brně najezdily už přes dvacet milionů kilometrů a spotřebovaly devět tisíc tun zemního plynu. Autobusy na plyn šetří nejen peníze za pohonné hmoty, ale také životní prostředí. Za rok se do ovzduší dostane zhruba o šedesát tun méně škodlivých látek než při používání původních dieselových motorů.

Všechny autobusy v Brně už jezdí na plyn
Zdroj: ČT24

Stará vozovna už kapacitně nestačí

Jednu investici za více než miliardu korun podnik ukončil a druhou začal. Za zhruba čtyři sta milionů korun rozšíří vozovnu v Pisárkách. „Vozovna ve své současné podobě už kapacitně nestačí. Každý den zde parkuje sto padesát tramvají a na denní kontrolu a očistu zbývají každý večer asi dvě minuty. Po modernizaci vznikne druhé pracoviště a zaměstnanci budou mít víc času na kontrolu vozů,“ vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Sdružení firem, které má zakázku do dvou let dokončit, musí na stavbě nové haly i modernizaci staré pracovat za plného provozu. „Bude to samozřejmě mnohem komplikovanější než stavba na zelené louce, budeme muset neustále uhýbat provozu,“ poznamenal Pavel Borek ze společnosti Firesta-Fišer.

Vedle modernizované staré vznikne i nová hala

Výstavba nové haly, zastřešení kolejiště v sousedství a modernizace staré haly představují druhou fázi modernizace vozovny, která slouží hromadné dopravě už více než sto let. „Ve třetí fázi pak vznikne vratná kolejová smyčka, která zjednoduší manipulaci s vozy ve vozovně. Vozovna v Pisárkách je totiž na rozdíl od vozovny Medlánky jednostranná a my musíme jezdit tramvaje otáčet na Mendlovo náměstí,“ dodal Miloš Havránek.

Stavba nové haly začne pravděpodobně na začátku října, hotová by měla být přibližně za rok. Potom dojde na rekonstrukci a doplnění technologií do staré haly.

Pisárecká vozovna vznikla v roce 1870, rok po zahájení provozu koňky. Sloužila jako sklad krmiva a ustájení pro koně. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj, od roku 1900 zde našly místo elektrické tramvaje. Současná podoba je z velké části poválečná.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 7 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 7 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...