Modernější a ekologičtější. Brněnský dopravní podnik plynofikoval autobusy a začal vylepšovat vozovnu

Dopravní podnik města Brna zahájil modernizaci vozovny v Pisárkách. Práce by měly skončit do roku 2020 a vyjdou zhruba na čtyři sta milionů korun. Nejedná se přitom o jedinou větší investici. Podnik také dokončil projekt plynofikace, který si vyžádal přes miliardu korun.

Projekt plynofikace vozového parku ve Slatině začal Dopravní podnik města Brna už v roce 2014. A to výstavbou plnicí stanice na zemní plyn a prvními dvanácti autobusy. V současné době už jich je sto šedesát. Stály přes jednu miliardu a téměř třetina je klimatizovaná.

Autobusy na stlačený zemní plyn v Brně najezdily už přes dvacet milionů kilometrů a spotřebovaly devět tisíc tun zemního plynu. Autobusy na plyn šetří nejen peníze za pohonné hmoty, ale také životní prostředí. Za rok se do ovzduší dostane zhruba o šedesát tun méně škodlivých látek než při používání původních dieselových motorů.

Všechny autobusy v Brně už jezdí na plyn
Zdroj: ČT24

Stará vozovna už kapacitně nestačí

Jednu investici za více než miliardu korun podnik ukončil a druhou začal. Za zhruba čtyři sta milionů korun rozšíří vozovnu v Pisárkách. „Vozovna ve své současné podobě už kapacitně nestačí. Každý den zde parkuje sto padesát tramvají a na denní kontrolu a očistu zbývají každý večer asi dvě minuty. Po modernizaci vznikne druhé pracoviště a zaměstnanci budou mít víc času na kontrolu vozů,“ vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Sdružení firem, které má zakázku do dvou let dokončit, musí na stavbě nové haly i modernizaci staré pracovat za plného provozu. „Bude to samozřejmě mnohem komplikovanější než stavba na zelené louce, budeme muset neustále uhýbat provozu,“ poznamenal Pavel Borek ze společnosti Firesta-Fišer.

Vedle modernizované staré vznikne i nová hala

Výstavba nové haly, zastřešení kolejiště v sousedství a modernizace staré haly představují druhou fázi modernizace vozovny, která slouží hromadné dopravě už více než sto let. „Ve třetí fázi pak vznikne vratná kolejová smyčka, která zjednoduší manipulaci s vozy ve vozovně. Vozovna v Pisárkách je totiž na rozdíl od vozovny Medlánky jednostranná a my musíme jezdit tramvaje otáčet na Mendlovo náměstí,“ dodal Miloš Havránek.

Stavba nové haly začne pravděpodobně na začátku října, hotová by měla být přibližně za rok. Potom dojde na rekonstrukci a doplnění technologií do staré haly.

Pisárecká vozovna vznikla v roce 1870, rok po zahájení provozu koňky. Sloužila jako sklad krmiva a ustájení pro koně. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj, od roku 1900 zde našly místo elektrické tramvaje. Současná podoba je z velké části poválečná.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 11 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...