Praha – „Primátor Hudeček se neodváží proplatit jednu jedinou korunu, protože ví, že když to udělá, půjde si sednout do tepla,“ řekl v Událostech, komentářích pražský exprimátor Pavel Bém. O navýšení ceny tunelu Blanka o 10 miliard za vícepráce rozhodl pouze primátor, Rada hlavního města Prahy je podle Béma neschválila. Protože se jedná o vícepráce, které přesahují 20 procent ceny díla, mělo je město znovu vysoutěžit, aby mohlo faktury zaplatit. To se ovšem nestalo.
Bém k tunelu Blanka: Hudeček se chytil do vlastní pasti
„Ve skutečnosti víme, že Rada hlavního města Prahy navýšení ceny neschválila, udělal to jen primátor nějakým neuvěřitelným rozhodnutím. Zřejmě primátor Svoboda, ale pan Hudeček seděl v radě, tudíž za to také nese zodpovědnost,“ uvedl Pavel Bém, podle kterého nebyla stavba v poslední době jakkoliv řízena. „Dílo je téměř hotovo, existují faktury čekající na proplacení a pan Hudeček se neodváží proplatit jednu jedinou korunu, protože ví, že když to udělá, půjde si sednout do tepla,“ uvedl pražský exprimátor.
Zvýšení ceny o třetinu je podle Béma absolutně neodůvodnitelné. „Došlo ke zdražení stavby a teprve následně se začalo takzvaně kategorizovat a zkoumat, co z toho zdražení je vlastně ospravedlnitelné. Hudeček se Svobodou sami se chytili do vlastní pasti,“ řekl Bém.
Bém: Hudeček může zpochybňovat cokoliv, je naprostý laik
Podle primátora Hudečka za nynější problémy nese odpovědnost naopak bývalé Bémovo vedení města. „Tento zásadní problém lze zcela jednoznačně přičíst právnímu diletantství vedení města z Bémova období a aroganci, která se projevovala nerespektováním zákonů a bezohledností vůči veřejným zájmům,“ uvedl Hudeček.
Podle Béma se Hudeček snaží vykonstruovat zcela nový právní problém, kterým se snaží zakrýt svá pochybení. „Kdyby byl tunel Blanka černou stavbou, je černou stavbou celá Česká republika,“ prohlásil Bém. „Zákon o hlavním městě Praze, který vychází ze zákona o obcích a podle kterého se v této zemi řídí možná 60 procent všech staveb, jasně říká, že Rada hlavního města Prahy rozhoduje o veřejné zakázce, vítězi zakázky, ceně a o aspektech smlouvy, nikoliv o smlouvě samotné. Rada schválila výběr vítězné firmy, cenu a důležité parametry smluvních vztahů. Tudíž naplnila literu zákona, která je naplňována v tisícovkách jiných staveb v této zemi,“ je přesvědčen Bém.
„Hudeček tvrdí, že když se rozhodnete stavět vlastní dům na vlastním pozemku za vlastní peníze, tak firmě, která pro vás staví, patří do okamžiku, než vám předá stavbu, váš majetek. To je absurdní. Není možné, aby v průběhu stavby byla stavba vlastněna někým jiným,“ řekl Bém. „Kdyby měl Hudeček pravdu, tak sám rozhodl za svého primátorování o stovkách výběrových řízení. Zpochybnil by tisícovky vlastních rozhodnutí,“ dodal.
Tunelový komplex Blanka je součástí Městského okruhu, který má sloužit jako obchvat centra města. Společně s Jižní spojkou, Barrandovským mostem a dalšími třemi tunely – Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským – uzavře Blanka půlokruh, který bude představovat plnohodnotnou alternativu k Severojižní magistrále. Zda jí skutečně výrazně uleví, je otázka, rozhodně by však nové tunely měly odvést část aut, která míří z Holešovic do západních částí metropole. Komplex, který se staví už šest let, je dlouhý 5,5 kilometru. Bubenečský tunel potom bude až do otevření železničního tunelu u Plzně se svými 2,2 kilometru vůbec nejdelším tunelem v Česku.