Splavnost Baťova kanálu se má v roce 2027 prodloužit z 53 na 72 kilometrů. Ředitelství vodních cest (ŘVC) má přichystané investice téměř za dvě miliardy korun. Rekreačním plavidlům umožní doplout na severu až do Kroměříže a na jihu do Hodonína. Vzniknou nové plavební komory, přístavy, přístaviště a v nich potřebná infrastruktura, aby kanál dokázal pojmout stále se zvyšující počet návštěvníků a mohl se dále rozvíjet turistický ruch ve městech a obcích u kanálu. Informoval o tom ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Baťův kanál má být splavný dále. Vodní cesty chtějí rozvíjet turismus
Ročně tráví volný čas na Baťově kanále na devadesát tisíc lidí. Předpokládá se, že zájem se bude zvyšovat i v souvislosti s tím, jak se budou zlepšovat služby a zázemí. Investice mají pomoci také rozložit zátěž rovnoměrně po celé délce toku.
V jihomoravské části kanálu se plánují investice za 1,16 miliardy korun. Hotové mají být v letech 2026 či 2027. Vznikne nová plavební komora Sudoměřice – Rohatec, která umožní splutí až do Hodonína. K tomu je také potřeba opravy jezu v Sudoměřicích. V Hodoníně vznikne nový přístav s osmdesáti místy a nové přístaviště se sedmi místy. V Rohatci se má kapacita přístaviště zvýšit o dvě místa.
Projektem, který má odlehčit hlavní části Baťova kanálu, je devítikilometrový plavební okruh Veselí nad Moravou – Vnorovy. Jeho součástí bude nové přístaviště v Zarazicích a v Česku unikátní lodní zdvihadlo ve Veselí. V tomto městě také vznikne největší rekreační přístav v Česku. Jeho kapacita vzroste zhruba na dvojnásobek na 81 stání. Okruh má být splavný v roce 2027.
Ve Zlínském kraji se chystají investice ve výši 720 milionů korun. Jejich dokončení se plánuje převážně na rok 2027, některé stavby mají být hotové o rok dříve. Klíčová pro prodloužení splavnosti do Kroměříže je nová plavební komora Bělov. V Kroměříži vznikne přístav pro osmdesát plavidel, přístav Slovácko u Uherského Hradiště a Starého Města jich pojme padesát. Nové přístaviště vznikne v Kvasicích, budou zde čtyři místa. O dvě místa se zvýší kapacita toho v Uherském Ostrohu. Menší přístaviště bude i v Kroměříži.
Baťův kanál by tak měl být v roce 2027 plnohodnotným turistickým cílem, který nabídne jak dostatečnou kapacitu pro kotvení plavidel, tak potřebné zázemí pro turisty, kteří se na něj vydají na vícedenní dovolenou. V obcích, které jsou cílem výletníků už nyní, v minulých letech vznikaly doprovodné služby, jako je ubytování, různé typy občerstvení nebo půjčovny kol.
Původně vznikla umělá vodní cesta před druhou světovou válkou pro přepravu uhlí. Doprava na ní však nefungovala ani čtvrt století. Až v roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která od té doby rozvíjí turistický potenciál a spolupracuje s institucemi a podnikateli. ŘVC také postupně kanál opravovalo a buduje potřebnou infrastrukturu.