Nejefektivnější kampaň na sociálních sítích měly ANO a Úsvit

Praha - Volebnímu víkendu předcházely týdny kampaně stran také v kyberprostoru. V něm se ukázala síla nováčků na politické scéně a zejména pak hnutí ANO, které fenomenálním nástupem na konci září zastínilo všechny ostatní strany. V celkovém počtu fanoušků se Babišově hnutí sice nepodařilo předstihnout TOP 09, která svou velmi vydařenou kampaní před prezidentskými volbami nabrala velký počet internetových příznivců, úspěch kampaně ANO na sociálních sítích jde však i tak považovat za jednoznačný.

Důvod přitažlivosti Babišovy kampaně na sociálních sítích, zejména Facebooku a Twitteru, lze přiřknout několika faktorům. „Předně nebyla kampaň ANO tak úzce zaměřena jako například kampaně KDU-ČSL nebo Strany zelených,“ vysvětluje spolupracovník Nových médií ČT a pedagog Josef Šlerka. Fanoušci ANO se tím pádem nerekrutují pouze z přísného výseku populace, ale představují obyvatele jak venkova, tak měst, s rozdílným věkem i vzděláním. „Babiš rovněž umně využil především Twitteru, kde některé jeho tweety jako například 'zítra něco koupím' už zlidověly,“ dodává Šlerka.

Podobným dojmem všeobjímající zátoky pro voliče působilo Okamurovo hnutí Úsvit. „Fanoušci Úsvitu nemají příliš společných prvků,“ tvrdí Šlerka. Dokazují to dle něj data ze sociálních sítí. Afinita (náklonnost) fanoušků Úsvitu k ostatním politickým figurám nebo populárním facebookovým stránkám ukazuje na to, že vedle osobnosti Tomia Okamury se zastánci hnutí většinově shodnou pouze na podpoře SPOZ a konspirativních informačních portálů. 

Afinitou se myslí vztah fanoušků zmíněné strany (jejího účtu na Facebooku) k ostatním stránkám. Počítá se poměrem mezi fanoušky zkoumané stránky a celkovými fanoušky v ČR.

Například mezi fanoušky stránky hnutí ANO je 21 % lidí, kteří dali „like“ zároveň i facebookové stránce jankraus.cz. Tu v ČR má mezi oblíbenými 197 360 obyvatel, což reprezentuje cca 8 % facebookové populace (při zhruba 2,5 milionech aktivních uživatelů této sítě v ČR). „Při porovnání mezi fanoušky stránky jankraus.cz u hnutí ANO a na českém Facebooku proto vyjde, že 21 % / 8 % = 2,5 a tuto stránku tedy “lajkuje„ mezi fanoušky ANO 2,5krát více lidí než obecně,“ vysvětluje autor výzkumu Jan Schmid.

Úplně naopak tomu je u ČSSD, KSČM či zelených. Zastánci každé zmíněné strany se totiž dělí o úzký výsek témat, která se nějak vztahují k samotné politické organizaci nebo agendě, kterým se tato věnuje. Fanoušci KSČM proto hojně „lajkují“ například stránky politiků Miroslava Grebeníčka či Jiřího Dolejše nebo stránku Haló novin. Fanoušci zelených zase diskutují o energetické soběstačnosti nebo o atomové energii. 

Výjimkou se stala strana SPOZ. Ta se na jednu stranu vyznačuje vysokými afinitami s ostatními tématy, na druhou stranu se však tato témata převážně týkají prezidenta Miloše Zemana, přímé volby hlavy státu či určité podezřívavosti k politickému systému znázorněné podpory „politického vězně“ Davida Ratha. 

Afinita fanoušků SPOZ k ostatním stránkám na Facebooku
Zdroj: ČT24/Vojta Rejl/Josef Šlerka

Z rozdílu mezi podobnostmi fanoušků jednotlivých stran lze proto vyčíst i úspěšnost kampaní těchto stran. „Některé strany jako ČSSD nebo zelení sice vykazovaly vysoký počet fanoušků. Tyto skupiny však byly poměrně homogenní a partajím se tak nepodařilo proniknout do skupiny hůře přesvědčitelných voličů,“ ilustruje Šlerka.

Žaluji a vyhrávám

Nejlépe si proto dle něj vedla nová hnutí ANO a Úsvit - pouze ta se dokázala zásadně rozkročit nad celou společností a zároveň zapojit svoje příznivce do dění na svých stránkách. Tomio Okamura nejen pilně odpovídal na dotazy fanoušků a avizoval veškerý program kampaně, ale poskytoval také - mezi ostatními politiky - vzácnou zpětnou vazbu ze setkání.

Téměř legendární se staly jeho příspěvky, v nichž bezprostředně informoval o proběhlém rozhovoru s novinářem a psal, že pokud o něm nakonec vyjde něco „špatného“, dává svým fanouškům možnost si to s dotyčným žurnalistou vyřídit. Na facebookovém profilu pro tyto účely zveřejnil telefonní číslo a e-mail na novináře a redakci inkriminovaného média.   

Andrej Babiš pak svými charakteristickými tweety a viditelnou kampaní v ulicích docílil mj. toho, že v posledních třech týdnech před volbami nalákal až 2 000 nových fanoušků nebo zvědavců, kteří jej chtěli sledovat, denně. A podařilo se mu zájem udržet. Některé jeho příspěvky nebyly daleko od sdílení tisícem lidí, což je na český internet vysoké číslo.

Vstup Josefa Šlerky k afinitám politických stran (zdroj: ČT24)