AZ-kvíz slaví čtvrtstoletí. Čtrnáct tisíc soutěžících v něm odpovědělo na 250 tisíc otázek

V neděli uplyne přesně pětadvacet let od prvního dílu AZ-kvízu. Populární vědomostní soutěž vysílá Česká televize již od 2. ledna 1997, diváci tak dosud měli možnost vidět bezmála pět tisíc dílů. K výročí se mimo jiné chystá setkání soutěžících – propojit všechny strany pyramidy se pokusilo už čtrnáct tisíc zájemců.

Soutěži se během čtvrtstoletí několikrát upravily pravidla hry a vyměnila dekorace. Základ ale zůstává stejný: správně zodpovědět otázky a propojit jimi tři strany hracího pole. Vítěz musí prokázat nejen znalosti, ale také zvolit správnou taktiku hry.

„AZ-kvíz je pro mě i po letech zjevením. Nikdy bych neřekl, že mě bude provázet většinou mé profesionální dráhy. Nepřestává mě fascinovat, jak se lidé stále chtějí vzdělávat a doplňovat svoje znalosti, a to napříč nejrůznějšími profesemi i věkovými kategoriemi,“ říká moderátor Aleš Zbořil.

Moderátorskou stálicí soutěže je spolu s ním Eva Machourková. I ona přiznává, že se AZ-kvíz stal součástí jejího života. „Velmi si cením práce autorů otázek i celého štábu, protože ve studiu je během natáčení vždy příjemná, pozitivní atmosféra. Na každé natáčení se těším,“ podotýká. S Alešem Zbořilem už soutěžícím položili dvě stě padesát tisíc otázek.

  • nejvyšší finanční výhra v AZ-kvízu byla 27 tisíc Kč a nejvyšší prémie 24 tisíc Kč? Obě jsou z roku 2014.

Tvůrci kromě podvečerních dílů připravili už i několik speciálních dílů, například pro pětinásobné finalisty, na pomoc sbírky Pomozte dětem, v roce 2021 zase vznikl AZ-kvíz Speciál k šedesátému výročí brněnského studia.

Pořad si po pětadvaceti letech udržuje nejen zájem soutěžících, ale i diváků. Žádná jiná vědomostní soutěž tak dlouho na obrazovkách nevydržela. Každý díl průměrně sleduje přes čtyři sta tisíc diváků. Vysoká je i návštěvnost webových stránek, jen letos přesáhla 2,5 milionu zobrazení. Každý druhý návštěvník si zahrál virtuální AZ-kvíz.

„AZ-kvíz považuji za rodinné stříbro. A těší mne, že má svého mladšího sourozence v podobě AZ-kvízu junior. Do obou se hlásí stovky lidí, mnozí čekají měsíce, než se postaví k hracím stolkům,“ uvedl ředitel brněnského studia České televize, v němž se cyklus natáčí, Jan Souček.

Česká televize připomene výročí nejen v samotném vysílání AZ-kvízu. Pro příznivce připravuje například celoroční soutěž  i setkání takzvaných „tričkařů“, tedy úspěšných soutěžících, kteří za pětinásobnou účast získali tričko AZ-kvízu. Na počátky pořadu zavzpomínají také moderátoři v Dobrém ránu v pondělí 3. ledna 2022.