Sluhu dvou pánů si Šaldovo divadlo vybralo pro první premiérové představení po rekonstrukci. Novinku uvádí jako „jazzové“ taneční divadlo na motivy stejnojmenné hry Carla Goldoniho. I liberecká inscenace v nastudování baletního souboru slibuje komedii plnou záměn a nedorozumění.
Trochu groteska, trochu jazz. Sluha dvou pánů baví v Liberci komiksovým baletem
Italský dramatik Carlo Goldoni napsal Sluhu dvou pánů v roce 1745 jako commedii dell'arte. V Česku bláznivý příběh proslavil především Miroslav Donutil, který v titulní roli bavil diváky Národního divadla v Praze více než dvacet let.
„My jsme děj přenesli do jazzového období dvacátého století,“ upozornila režisérka libereckého nastudování Alena Pešková. Tamní verzi označuje za „komiksový balet“, v němž se mísí jazzová hudba, tanec, akrobacie i odkaz na němou filmovou grotesku.
K humoru slova netřeba
Slova divákům podle režisérky chybět nebudou, ani není třeba, aby dopředu znali zamotaný děj. „Když se dívám na grotesku, tak mě do hloubky také nezajímají motivy těch lidí, kteří se nechovají až tak, z mého hlediska, normálně,“ vysvětlila.
Příběh zůstává stejný jako v původní Goldoniho hře. Vše se točí kolem zásnub komplikovaných mazaným, nahlouplým a věčně hladovým sluhou Truffaldinem. Ztvárňuje ho australský tanečník Rory Ferguson, jenž v Liberci hostuje už pátou sezonu. Na jevišti se nicméně vystřídá celý liberecký baletní soubor.
Hudbu k tanečnímu Sluhovi dvou pánů složil Michal Vejskal, vypůjčil si ale i skladby od Dukea Ellingtona nebo Elly Fitzgeraldové.